صداهایی که آزارم می دهند!

تا به حال شده است که صدای نفس کشیدن یا خوردن غذا در کسی باعث آزارتان شوند در حالی که دیگران حتی آن را نمی شنوند؟ اگر پاسخ مثبت است ممکن است شما به صدا بیزاری یا میسوفونیا مبتلا هستید.این اختلال اولین بار در سال ۲۰۰۰ نام گذاری شد.

صداهایی که آزارم می دهند!

بعضی افراد مبتلا به اختلال صدا بیزاری دائم از بعضی صداها مخصوصا صداهای دهانی شکایت می کنند صداهایی مثل جویدن آدامس، صدای غذاخوردن،تنفس با صدای بلند. فرد با شنیدن این صدا‌ها دچار احساسات منفی شدیدی مثل عصبانیت، گریختن، تنفرمی‌شود؛ فرقی هم ندارد این صدا‌ها بلند یا آرام باشند.

برخی تحقیقات نشان می‌دهد که میسوفونیا ژنتیکی است سن شروع این بیماری هنوز مشخص نیست اما اغلب از سنین ۹ تا ۱۳ سالگی آغاز می‌شود. صدابیزاری در دختران بسیار شایع‌تر است اما از نظر علمی ارتباطی بین جنسیت و ابتلا به این اختلال نیست.

صدابیزاری به این صورت نیست که شما از شنیدن یک صدا عصبی شوید بلکه ممکن است این احساسات منفی به آنقدر زیاد باشد که حتی به اضطراب شدید تبدیل شود. حتی ممکن است فرد در مواجهه با محرک‌ها دچار حالت تدافعی یا تهاجمی شود.

محققان معتقدند که تنفر از صدا، به خود صداها مربوط نمی‌شود، بلکه می‌تواند ناشی از خاطرات ناخوشایندی باشد که در کودکی برای فرد اتفاق افتاده است. گاهی این اتفاق می تواند روی روابط این افراد هم تاثیر بگذارد.فرد مبتلا به صدابیزاری ممکن است روابط اجتماعی خود را به همین دلیل محدود کند.

تاکنون هیچ درمان مشخصی برای رفع این اختلال یافت نشده است. اما میتوان با استفاده از گوشی‌های عایق صدا یا گوش دادن به صداهایی که برایتان خوشایند است تا حدی پریشانی ناشی از این اختلال را کاهش دهید.

مبتلایان به اختلال صدابیزاری می‌توانند یک نابغه‌ی خلاق باشند. وقتی کسی بتواند با تفکیک یک صدا و تمرکز روی آن عصبی شود، یعنی همه چیز را با جزئیات زیادی می‌بیند و می‌شنود و این باعث خلاقیت این افراد خواهد شد.

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به گفتگو بپیوندید؟
مشارکت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جدیدترین مطالب