شرایط نگهداری از گیاه آدنیوم

آدنیوم (رز صحرایی) گیاهی است مقاوم که در مناطق گرم و مرطوب به رشد می‌کند. آدنیوم بومی مناطق جنوبی و شرقی آفریقا و کشور عربستان است. آدنیوم به دلیل تنوع رنگ گل‌ها و تبدیل شدن راحت آن به گیاه بنسای، به طور گسترده در همه جا پرورش داده می‌شود در واقع بنسای یک هنر می‌باشد، هر درختی را می‌توان با هرس کردن و تربیت درست به بنسای تبدیل کرد اما تنها گیاهی که از ابتدا به شکل بونسای یافت می شود آدنیوم است.

شرایط نگهداری از گیاه آدنیوم

خاک: خاک مناسب برای آدنیوم ها خاک سبک و با زهکشی و تهویه می باشد که ریشه به راحتی در آن رشد کند و رطوبت را به مقدار زیاد در خود نگه ندارد خاک کاکتوس مناسب تریند خاک برای آدنیوم است. ترکیب ماسه، کوکوپیت، ورمیکولیت هم برای این گیاه استفاده می شود. گلدان آدنیوم حتما باید داری سوراخ‌هایی در کف باشد تا بتواند آب را از خود عبور دهد.

آبیاری: در فصل رشد (بهار و تابستان)آدنیوم به آبیاری منظم احتیاج دارد؛ در مناطق معتدل هفته‌ای یک بار آبیاری و در مناطق گرمسیری و خشک دو بار آبیاری کافی می‌باشد. هرچه گیاه بزرگتر شود کمتر به آب احتیاج دارد.

دما: آدنیوم ها دمای بین ۱۰ تا ۳۰ درجه را به خوبی تحمل می‌کنند. گونه‌هایی که گل آنها قرمز است به دمای بالا مقاومت بیشتری دارند. دمای زیر ۶ درجه سانتی‌گراد می‌تواند آسیب جدی به گیاه بزند. در بهار و تابستان میتوان این گیاه را در حیاط نگهداری کرد ولی در موقع سرما حتما باید داخل نگه داری شود زیرا ممکن است یخ بزند.

نور: آدنیوم به نور زیاد و کامل نیازی دارد، اگر به گیاه نور کامل برسد ساقه‌های کلف تر و زیباتری خواهد داشت. نور یکی از نیازهای اصلی آدنیوم ها برای گلدهی هستند.  برای گلدهی آدنیوم به ۴ الی ۵ ساعت آفتاب مستقیم و بقیه روز به آفتاب غیرمستقیم نیاز دارد.

گلدهی: این گیاه در مناطق بومی خود از زمستان تا بهار گل های شیپوری و بزرگی  می دهد.

تعویض گلدان: گلدان هر دو سال یکبار در بهار با یک سایز بزگترو حتما خاک قبلی باید به کل عوض شود و ریشه ها هم هرس شود.

تغذیه: در فصل رشد آدنیوم ها که معمولاً بهار و تابستان می‌باشد می‌توان از کودهای کامل استفاده کرد، کودهای حاوی پتاس برای این گیاه مناسب می‌باشد. توجه شود که دادن کودهای اوره یا ازت بالا باعث زشتی و لاغر شدن تنه گیاه میشه حتما از کود های فسفر و پتاس بالا استفاده کنید.

آفات و امراض: تار عنکبوتی، شپشک و شته از آفت های این گیاه است. بیماری های قارچی نظیر لکه برگی و سفیدک پودری این گیاه را تهدید می کند.

هرس آدنیوم: هرس کردن آدنیوم یا به اصطلاح سر برداری مزایای زیادی دارد. هرس باعث می‌شود گیاه تنه قطورتری داشته باشد. برای گلدهی آدنیوم ها و زیباتر شدن آن بهتر است هر سال یا هر دو سال گیاه هرس شود و ساقه‌های ضعیف و بلند حذف شود. در غیر این صورت گیاه به صورت تک شاخ رشد کرده و گلدهی کمی خواهد داشت.

هشدار! این گیاه سمی است مراقب باشید که در دسترس کودکان وحیوانات قرار نداشته باشد. لمس این گیاه باعث تحریکات پوستی میشود و در صورت بلع باعث مسمومیت می شود.

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به گفتگو بپیوندید؟
مشارکت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جدیدترین مطالب