وسواس مقایسه چیست؟

وسواس مقایسه چیست؟

وسواس مقایسه – مقایسه کردن

وسواس مقایسه – مقایسه کردن

این روزها شاهد نوعی وسواس هستیم که به آن وسواس مقایسه گفته می‌شود.

مقایسه کردن خود با سایرین مردم

برای اینکه نسبت به خود احساس بدی پیدا کنید بهترین راه این است که خودتان را با دیگران مقایسه کنید.
اکثر افرادی که خودشان را با دیگران مقایسه می‌کنند، از نظر موقعیت شغلی، زیبایی، مالی و … در انتها به این نتیجه خواهند رسید که از بقیه پایین‌ترهستند.
با این وجود مقایسه کردن یک کار طبیعی است و شما تنها کسانی نیستید که این کار را انجام می‌دهید.
جستجو در سایرین افراد برای یافتن موقعیت و جایگاهی که در آن قرار دارید یک مساله کهن و قدیمی است که ۲۰۰۰ سال پیش ارسطو درباره چنین آدم‌هایی صحبت کرده است.
دانشمندی به نام لئون فستینگر نظریه مقایسه اجتماعی را مطرح کرده است که در آن این نظریه مطرح می‌شود که ارزیابی توانایی‌ها، دارایی‌ها و زیبایی از طریق مقایسه خود با دیگران امری طبیعی است چون همه می‌خواهند بدانند نسبت به دیگران تا چه اندازه خوب هستند‎.

من خوب هستم یا خیر؟

بقیه‌ی مردم آینه‌ای برای شما هستند تا خود را بتوانید تماشا کنید. تنها هنگامی شما خواهید فهمید که در پرش از دیگران بهترید که پیش از شما آدم‌های زیادی پریده باشند. در این صورت است که شما پی به جایگاه خود خواهید برد.
همچنین لئون در نظریه خود بر این نکته تاکید می‌کند که مردم همیشه خود را با کسانی که بهتر از آنان هستند مقایسه می‌کنند و از سوی دیگر با افرادی که از آنان پایین‌تر هستند نیز مقایسه می‌کنند.
در این صورت انسان خواهد فهمید که تا چه حد به گروه بالاتر نزدیک است و دانستن اینکه از برخی بهتر است و نسبت به آنان برتری دارد احساس خوبی به شخص می‌دهد که باعث بالا رفتن اعتماد به نفس وی می‌شود.

افراد مبتلا به وسواس مقایسه

این که شما خود را با دیگران مقایسه کنید کار اشتباهی نیست و انجام این کار نشان دهنده‌ی آن است که شما دارای هماهنگی اجتماعی و توانایی سازگاری هستید.
اما اگر این مقایسه‌ها باعث فشار روانی شود و شما نسبت به دیگران احساس تنفر پیدا کنید این مساله فراتر از یک مقایسه برای سازگاری با جامعه است.
اینکه شما دائما خود را با دیگران مقایسه کنید و احساس اینکه شما چیزی را ندارید در صورتی که دیگران آن را دارند، این مقایسه به خاطر عدم اعتماد به نفس کافی است. این که افراد یکسری موارد که به نظرشان دارای ارزش است را می‌بینند که دیگران دارند و خود او این چیزها را ندارد.
افرادی که دچار وسواس مقایسه هستند معمولا در موارد ی خود را با دیگران مقلیسه می‌کنند که قابل سنجش نمی‌باشد به طور مثال زیبایی، تعریف هر کسی برای زیبایی متفاوت است و هر شخص دارای درکی متفاوت از زیبایی است و آن را با توجه به حد و حدود خود و بر اساس برداشت‌های خود تعریف می‌کند.
پیش از شبکه‌های اجتماعی هر کسی تنها خودش را با افراد اطرافش مقایسه می‌کرد در صورتی که الان فراتر شده است.
با ورود به صفحه اینستاگرام شخص تمام زندگی او، لباس، کفش، ماشین، خونه و … را دیده و خود را با وی مقایسه می‌کند.
اگر وارد زندگی مجازی دیگران می‌شوید و حس بدی به شما دست می‌دهد یا در حال تغییرات اجباری برای بهبود زندگی خودتان هستید بدانید که به وسواس مقایسه گرفتار شده‌‌اید.

برای بهبود باید چیکار کرد؟

به مدت یک هفته به دیگران کاری نداشته باشید به هیچ کس فکر نکنید، جایی نروید، با کسی تماس نگیرید و صفحات و زندگی مجازی دیگران را نگاه نکنید و هر زمانی که افکار مزاحم سراغتان آمد خود را با یک کاری مشغول کنید تا از فکر کردن دست بکشید.

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به گفتگو بپیوندید؟
مشارکت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.