نگهداری از گیاه زاموفیلیا

زاموفیلیا یکی از مقاوم ترین گیاهان آپارتمانی است و به سختی از بین می رود. این گیاه بومی شرق آفریقا است و مانند کاکتوس ها می توان آن را در جاهای کم نور هم پرورش داد. تمام بخش های این گیاه سمی است مراقب کودکان باشید!

نگهداری از گیاه زاموفیلیا

دما

بهترین دمای رشد گیاه بین ۲۲ الی ۳۰ درجه سانتی گراد است که دمای شب  ۲۲ و دمای روز  ۳۰ درجه شرایط مطلوبی است.

آبیاری

تنها چیزی که می تواند این گیاه را از بین ببرد آبیاری زیاد است و ساقه های آن را می پوساند. هروقت خاک این گل کاملا خشک شد گیاه را دوباره آبیاری کنید. زهکشی گلدان شما باید مناسب باشد تا مانع جمع شدن آب در خاک گیاه بشود ، پس تا خاک گلدان خشک نشده به گیاه آب ندهید.

نور

درست است که این گیاه به نور چندانی احتیاج ندارد اما برای رشد مطلوب به جای روشن نیاز دارد اما در مکانهای تاریک تر هم قادر به زنده ماند و ادامه ی زندگی هست ولی برگها و ساقه برگ باریک میشه. از تابش مستقیم نور خورشید مخصوصا در روزهای تابستان جلوگیری کنید چون باعث سوختگی در برگها میشود.

رطوبت

به لطف داشتن برگهای واکسی خود در برابر از دست دادن آب از برگ  و کمبود رطوبت مقاوم است.  سعی کنید با قرار دادن یک تشت پر از آب در کنار گیاه رطوبت آن را فراهم کنید البته در روزهای گرم سال هم با غبارپاشی میتونید این نیاز رو برآورده کنید.

خاک

به خاکی سبک با زهکشی بالا نیاز دارد مثلا خاک کاکتوس گزینه ی مناسبی برای این گل است. میتوانید از خاک های مخصوص کاکتوس و یا ترکیب خاک برگ + کوکوپیت و پرلایت استفاده کنید.

تغذیه

این گل عاشق کودهای فسفر بالا و پتاسیم بالا هست. سعی کنید از کودهای فسفر و پتاس بالا برای تغذیه استفاده کنید، توجه داشته باشید که فسفر زیاد باعث رشد ریشه در گیاه خواهد شد.

تکثیر

تکثیر این گل زیبا با قلمه برگ و تقسیم ریزوم است ولی باید ولی این کار نیاز به زمان و صبر دارد. شاید یکی از دلیل های  گران قیمت بودن آن همین موضوع باشد.

آفت و بیماری

این گیاه آفت خاصی ندارد  ولی پوسیدگی ریشه ناشی از آبیاری زیاد مهمترین بیماری آن است.

تعویض گلدان

قانون کلی گیاهان میگوید که هرچه گلدان کوچک ترباشد رشد گیاه بیشتر خواهد بود. اگر گلدان گیاه را بزرگ کنید رشدش به تاخیر می افتد و بیشتر از برگ ها ریشه رشد می کند.

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به گفتگو بپیوندید؟
مشارکت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جدیدترین مطالب