فواید در آغوش کشیدن

فواید در آغوش کشیدن

در آغوش کشیدن – فواید در آغوش کشیدن

در آغوش کشیدن – فواید در آغوش کشیدن

۱- درمان بی‌خوابی و اضطراب:

کمبود خواب ضررهای زیادی را ممکن است به سلامتی وارد کند که تاثیری منفی روی عملکرد طبیعی بدن دارد و ریسک مشکلاتی جدی مانند حمله‌ی قلبی را افزایش می‌دهد.
طبق مطالعات انجام شده خوابیدن زیر پتوی سنگین به درمان بی‌خوابی و اضطراب می‌تواند کمک کند.
منظور از پتوی سنگین پتویی با وزن تقریبا ۱۵ – ۳۰ پوند که از گلوله‌های پلاستیکی چندگونه پر شده این پتو یک فشار اضافی را وارد می‌کند و موجب آرام شدن سیسنم عصبی می‌شود.
فشار لمسی، نوعی فشار سطحی است. زمانی که کسی را لمس می‌کنیم، می‌فشاریم و یا به او ضربه می‌زنیم احساس می‌شود.
این پتو الگویی از یک آغوش گرم را تقلید کرده و بدن آن را به عنوان یک تماس فیزیکی دریافت می‌کند و به آن واکنش نشان می‌دهد و در نتیجه مغز سروتونین ترشح کرده و موجب آرام سازی سیستم عصبی می‌شود.
با آرام شدن سیستم عصبی بدن به خوابی راحت و عمیق فرو می‌رود.
در سال ۲۰۰۸ مطالعاتی انجام شد که نشان می‌داد یک درمان موثر و بی‌خطر برای کاهش دادن اضطراب استفاده از پتوهای سنگین است. با تحقیقی که در سال ۲۰۱۲ انجام شد این مورد تائید شده و مشخص شد که پتوهای سنگین، اضطراب و علائم استرسی را کاهش می‌دهند.

۲- ترس از مرگ را کاهش می‌دهد:

ما همه این را می‌دانیم که روزی خواهیم مرد. این برای افراد با اعتماد به نفس پایین که فکر می‌کنند زندگی باارزشی ندارند ممکن است ترسناک باشد.
در برخی از مطالعات مشخص شده است که در آغوش گرفتن و تماس فیزیکی ترس از مرگ را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.
در یک آزمایش از افرادی که در محوطه دانشگاه قدم می‌زدند خواسته شد که به پرسشنامه پاسخ دهند. برخی از محققین در هنگام دادن پرسشنامه افراد را در آغوش می‌گرفتند و سایرین هیچ تماس فیزیکی با فرد مقابل نداشتند.
در نتیجه مشخص شد افرادی که دارای اعتماد به نفس پایینی بودن و تماس فیزیکی داشتند نسبت به کسانی که هیچ تعامل فیزیکی نداشتند در پرسشنامه خود اعلام کردند که ترس و اضطراب کمتری از مرگ دارند.
این آزمایش نشان دهنده‌ی آن است که تعامل و تماس فیزیکی باعث آسودگی خیال و اطمینان در فرد افسرده و آنهایی که مدام به مرگ فکر هستند می‌شود.

۳- کاهش اشتها:

بیشتر مواقع گرسنگی دلیل غذا خوردن ما نیست و هیجانات و احساسات ما را به خوردن وا می‌دارد.
برنامه ریزی مغز که کنترل خورد و خوراک ما را به عهده دارد دارای تداخل با برنامه‌ای که روابط میان فردی ما را کنترل می‌کند، می‌باشد. خوردن باعث ارسال اوکسیتوسین به نواحی پر از دوپامین در مغز می‌شود و به ما احساس لذت و آرامش می‌دهد. اوکسیتوسین، در اثر تماس فیزیکی و تعاملات حمایت کننده با دیگران، ترشح می‌شود.
ترشح اوکسیتوسین در ما احساس اطمینان، دست و دلبازی را ایجادکرده و موجب کاهش استرس می‌شود از همین رو خوردن می‌تواند آرام کننده و لذت بخش باشد.
بهبود روابط عاطفی روی کاهش وزن تاثیر می‌گذارد، هر چه کیفیت و صمیمیت افزایش یابد مقدار اوکسیتوسین نیز بیشتر شده و اشتهای کاذب را از بین می‌برد.

۴- روابطتان را تقویت می‌کند:

دکتر پام اسپار، کارشناس روابط، گفته که حرکت ساده‌ی در آغوش گرفتن می‌تواند برای حفظ شادی و سلامت نتایج قابل قبولی را داشته باشد.
زوج‌ها فاصله‌هایی که در بین طرفین در طی اتفاقات روزمره ایجاد شده است را می‌توانند با در آغوش گرفتن پر کنند.
در آغوش گرفتن به طرفین این اطمینان را می‌دهد که ارتباط عاطفی بینشان وجود دارد و موجب حفظ صمیمیت زوج‌ها می‌شود.
در آغوش گرفتن و لمس کردن بهترین شیوه برای حفظ استحکام روابط است و زوج‌ها با برقراری ارتباط فیزیکی نسبت به هم احساس عشق و پذیرش خواهند داشت.

۵- اعتماد به نفس را تقویت می‌کند:

در آغوش گرفتن موجب خودباوری به خصوص در کودکان می‌شود. مهم‌ترین حس در نوزادان لامسه و بویایی است و از همین راه تماس والدین خود را می‌شناسند.
در هنگام تولد با همین تماس‌های فیزیکی که با خانواده خود داریم به ما نشان می‌دهد که دوست داشتنی و خاص هستیم.
مغز یک کودک خردسال به محرک‌های زیادی برای رشد و بالندگی نیاز دارد که مهم‌ترین محرکی که این رشد را تضمین می‌کند تماس فیزیکی است از همین رو کودکانی که در یتیم خانه و پرورشگاه بزرگ می‌شوند معمولا رشد کاملی ندارند.
دانشمندان دریافتند هر نوزادی که به مدت ۱۰ هفته هر روز ۲۰ دقیقه نوازش می‌شوند در ارزیابی رشد و تکامل امتیاز بالاتری کسب می‌کنند.
آغوش و محبت‌هایی که در دوران خردسالی دریافت کرده‌ایم در بزرگسالی به یاد آورده و به مهارت دوست داشتن خودمان پیوند می‌دهد.

۶- شل کردن عضلات:

اگر تا به حال ماساژ گرفته باشید می‌دانید که چه حس خوشایند و آرامبخشی دارد، این حس تنها یک حس روانی نیست بلکه عضله‌ها رها شده و ضربان قلب پایین می‌آید.
هنگامی که بدن ما زمانی را برای آرام شدن می‌یابد وضعیت روحی شاداب‌تری بر ما حاکم شده و عملکرد سیستم ایمنی بدن افزایش می‌یابد.
در هنگام در آغوش گرفتن در خون ما اوکسیتوسینی ترشح می‌شود که به بدن کمک می‌کند تا عضلات سریع‌تر بازسازی شوند.
میزان ایده آل اوکسیتوسین در خون موجب بهبود تبادل انرژی و ترمیم و رشد عضلات می‌شود.

۷- حس درک و همدلی را افزایش می‌دهد:

اوکسیتوسین که در هنگام آغوش گرفتن در خون ترشح می‌شود موجب ایجاد حس همدلی می‌شود.
در مطالعه‌ای که انجام گرفت به طور تصادفی دانشجویان را به ۳ دسته تقسیم کردند و گروه اول ابتدا فیلم عاطفی دیده و یک بازی اولتیماتوم انجام دادند و گروه دوم پس از تماشای یک فیلم معمولی بازی اولتیماتوم را انجام دادند و گروه سوم تنها بازی کردند.
گروه اول که پس از دیدن فیلم بازی کردند در بازی از خود همدلی، گذشت، دست و دلبازی بیشتری نشان دادند.

۸- شادی را افزایش می‌دهد:

در سال ۲۰۱۱ مطالعه‌ای بر روی ۲۳۶ نفر انجام شد که نشان داد افزایش اوکسیتوسین موجب خودباوری و خوش بینی می‌شود.
با این مطالعه مشخص شد که ما قادر به تغییر شیوه‌های رفتاری در اجتماع که به خاطر تاثیر ژنمان است هستیم.
به طور مثال ممکن است که ژن مستعد به ابتلای افسردگی را داشته باشیم اما این احساسات تحت تاثیر رفتارهایی مانند در آغوش گرفتن و نوازش کردن دست کاری شوند.
مطالعات نشان داده که ۵۰ درصد از شادی ژنتیکی، ۱۰ درصد آن تاثیر محیط و ۴۰ درصد آن توسط مهارت‌ها پرورش داده می‌شود.
مطالعه‌ای در دانشگاه پنسیلوانیا انجام شد به این صورت که گروه اول باید حداقل ۵ نفر را در آغوش می‌گرفتند و جزئیات را ثبت می‌کردند و گروه دوم باید مطالعه می‌کردند و جزئیات را می‌نوشتند.
پس از چهار هفته کسانی که دیگران را در آغوش می‌گرفتند گزارش دادند که احساس شادی می‌کنند و گروه دوم هیچ نغییری را ثبت نکرده بودند.

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به گفتگو بپیوندید؟
مشارکت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.