فرسودگی شغلی معلمان

فرسودگی شغلی معلمان و تاثیر آن بر روی سلامت روان شاگردان

معلم – آموزگار – درس دادن

معلم – آموزگار – درس دادن

آزاده جلالوند: کودکان ساعت‌ زیادی از روز را در مدرسه گذرانده و از معلمان خود تقلید می کنند از همین رو یک معلم با رفتاری درست می‌تواند یک الگو برای شاگردانش باشد.
این که معلم دارای رفتاری مثبت باشد بسیار پر اهمیت تر از موفقیت تحصیلی، امکانات آموزشی و کتاب های درسی است. اگر معلم محبت و همدلی لازم را به دانش آموزان ندهد دانش آموز به درس کمتر توجه کرده و از معلم خود خسته خواهد شد.
کودکان منزوی یا کودکانی که از طرف دوستان مورد بدرفتاری قرار می‌گیرند اگر یک معلم مثبت داشته باشند آنگاه می‌توانند به راحتی برای آن راه حل پیدا کرده و ارتباط خود با دوستانشان را تقویت کنند.
مهم ترین عاملی که نظام های آموزشی موفق دنیا به آن اهمیت می‌دهند و برای موفقیت تحصیلی دانش آموز بر روی آن تاکید دارند گشاده‌رویی معلم است.
رفتار معلم چنان تاثیر ویژه ای دارد که بهترین سرمایه گذاری، سرمایه گذاری روی همین موضوع است.
بر اساس تحقیقات انجام شده معلم ها به دلیل ماهیت شغلشان احتیاج دارند بیش از دیگران به تغییرات خلق و خو، فشار و تنش زندگی و حالت روانیشان اهمیت بدهند؛ زیرا معلم‌ها در معرض خطر فرسودگی شغلی قرار دارند.

علائم فرسودگی شغلی:

۱- خستگی شدید، تمایل به ترک حرفه، حس بی کفایتی، منفی نگری، بی‌خوابی یا پرخوابی، خستگی جسمی و روانی، نداشتن صبر و آرامش، از دست دادن حس همدلی نسبت به همکاران و دانش آموزان، فرد به خاطر ناتوانی در مدیریت کارهایش اشک بریزد.
۲- حسادت حرفه‌ای، حس ناکامی در حرفه، کاهش اعتماد به نفس، هر اتفاق بدی مدام برای وی پیش می‌آید، حس ناکامی در زندگی شخصی به گونه‌ای که فرد باور دارد زندگی وی خالی از ارتباط و عشق است.
۳- سعی می کند با دانش آموزان یا معلمان رو در رو نشود تا محبور به سلام کردن به آنها نشود. تجارب خود را مخفی می‌کند و فکر می‌کند همه نیز با او این چنین‌اند.

راه حل چیست؟

این علائم یکدفعه بروز نمی کند و قبل از هر کسی خود فرد متوجه می‌شود.
باید معلمان این علائم را بشناسند و هنگام دیدن این علائم در خود به دنبال راه حل باشد.
۱- اینکه برای خودتان اوقات شخصی در نظر بگیرید بسیار حائز اهمیت است. به خوتان به عنوان یک شخص باارزش نگاه کرده و کارهای مورد دلخواه خود را انجام دهید. به موسیقی گوش دهید، برقصید، کتاب بخوانید و به سفر بروید.
همیشه منتظر نباشید تا فرصتی پیش بیاد تا به یک سفر چند هفته‌ای بروید سفر دو روزه هم بسیار تاثیر گذار و سودمند است.
۲- به مرور زمان انجام دادن کارهای مربوط به مدرسه مثل صحیح کردن برگه، برنامه ریزی و … به شما حس ناخوشایندی می‌دهد. سعی کنید کارها را در زمانی که در مدرسه هستید انجام دهید حتی اگر نیاز بود بیشتر بمانید و کار خود را انجام دهید. هنگامی که به خانه می روید برای خودتان، همسرتان و فرزندانتان وقت بگذارید.
۳- اگر با مثبت اندیشی و کارهای گفته شده حالتان بهتر نشد به روانشناس مراجعه کنید و از آن کمک بخواهید.
۴- معلم‌هایی که اهل حرف زدن نیستند بیشتر به افسردگی دچار می‌شوند. گاهی اوقات معلم‌ها با درخواست تغییر شیفت کاریشان حس بهتری پیدا کرده و به نهایت راندمان خود رسیده‌اند.
۵- با یاد گرفتن تکنیک‌های مختلف از روزمرگی فاصله بگیرید. آموختن روانشناسی کودکان و آداب رفتاری آنان به شما در اداره کلاس و داشتن ارتباط خوب با دانش آموزان کمک خواهد کرد.
۶- اگر حالتان خوب نمی‌باشد با دوست و همکاران خود صحبت کنید تا مشکل را ریشه یابی کنید.
۷- در تقویت هر آنچه احساس می‌کنید ضعف دارید بکوشید. مدیریت استرس و کنترل خشم می‌توانند کلید موفقیت و آرامش شما باشند.

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به گفتگو بپیوندید؟
مشارکت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.