روش‌های افزایش تمرکز

روش‌های افزایش تمرکز

تمرکز - تمرکز حواس

تمرکز – تمرکز حواس

تمرکز حواس نداشتن و استفاده از جملاتی مانند « چی می خواستم بگم؟» یا «داشتم چیکار میکردم؟» مسائلی هستند که بیشتر مردم با آن دست به گریبان هستند.
۱- چند کاره بودن یکی از علل نداشتن تمرکز حواس می‌باشد. در سال ۲۰۰۹ مطالعاتی در دانشگاه استنفورد انجام گرفت که این موضوع را تایید می‌کرد.
در این پژوهش از بین ۱۰۰ دانشجو، ۵۰ نفر آنها ادعا می‌کردند که در حین انجام کار می‌توانند رسانه‌های مختلف اجتماعی را نیز رصد کنند.
پس از بررسی دایره‌ی توجه، توانایی رفتن از یک کار به کاری دیگر و ظرفیت حافظه معلوم شد کسانی که چندکاره هستند نتایج ضعیفی را کسب کرده‌اند.
کلیفورد نَس (Clifford Nass)، یکی از پژوهشگران این تحقیق:
چندکاره‌ها در مقابل از این شاخه به آن شاخه پریدن هیچ اراده‌ای نداشته و حواس آنها را هر چیزی پرت می‌کند.
۲- ورزش علاوه بر اینکه برای بدن خوب است برای سلامتی مغز نیز مفید می‌باشد. توانایی مغز تاثیراتی بر روی قدرت حافظه و تمرکز حواس دارد.
به عقیده‌ی دانشمندان انجام تمرینات ورزشی به طور منظم سبب افزایش تولید فاکتور نورون‌زایی می‌شود که در بعضی از پژوهش‌ها شواهدی وجود دارد مبنی بر اثر گذاشتن این ماده در تقویت مدار حافظه و عمکرد آن.
۳- طبق مطالعات دانشگاه کالیفرنیای شمالی، دانشجویانی که در ۴ روز در هفته و در هر روز به مدت ۲۰ دقیقه مراقبه می‌کنند در آزمون‌های شناختی به نتایج بهتری رسیده‌اند.
۴- با تهیه یک فهرست از کارهایی که باید انجام دهید علاوه بر اینکه می‌توانید کارهای خود را اولویت بندی کنید قادر خواهید بود که کارهایی که جامانده و ناتمام است را ردگیری کنید.
کَل نیوپورت (Cal Newport)، استاد علوم رایانه و نویسنده‌ی کتاب «کار عمیق»:
تهیه کردن یک فهرست از کارهایی که باید انجام دهید باعث می‌شود تا روی کاری که پیش رو دارید تمرکز کرده و کارهای ناتمام مثل خوره به جانتان نیفتد.
اثر زایگارنیک موجب این حس می‌شود که انسان تمایل بیشتری به یادآوری کارهای ناتمام داشته باشد تا کارهایی که به طور کامل انجام داده است.
۵- در هنگام احساس خستگی نوشیدن یک فنجان نوشیدنی کافئین‌دار را امتحان کنید. طبق مطالعات انجام شده مصرف متعادل کافئین کمک به افزایش تمرکز حواس می‌کند به ویژه برای کسانی که احساس خستگی می‌کنند.
مصرف زیاد کافئین باعث آشفتگی و تشویش شده و موجب کاهش قدرت تمرکز می‌شود.
۶- در طی انجام کار خود یک وقفه بیندازید و استراحت کنید. از ۸۴ نفر برای یک مطالعه خواسته شد که به مدت ۱ ساعت با رایانه کار کنند و در نهایت کسانی که در بین کار می‌توانستند استراحت کنند عملکرد بهتری نسبت به کسانی که بی‌وقفه کار کردند داشتند.
۷- بهتر است پس از پایان کار و پیش از شروع روز کاری بعد به طور کامل ارتباط خود را با کارتان قطع کنید زیرا با این کار مغز استراحت کرده و باعث افزایش تمرکز حواس خواهد شد.
بعضی از پژوهش‌ها مدعی‌اند که برای حل یک مسئله و یافتن راه حل آن بهتر است از آن فاصله بگیرید.
طبق نظریه تفکر ناخودآگاه امکان رسیدن به نتیجه بهتر در زمانی که از موقعیت دشوار فاصله می‌گیرید بهتر از بی‌وقفه کار کردن روی آن است.
این نظریه در سال ۲۰۱۵ تحلیل شد و نشان داده شد که وقفه در تصمیم‌گیری الزاما به انتخاب بهتری نسبت به تصمیم‌گیری در مدتی محدود و معین منجر نمی‌شود.
۸- انجام تمرینات ذهنی مانند برخی از بازی‌های ذهنی و آموزش‌ها برای افرادی که به راحتی حواسشان پرت می‌شود مفید است.
۹- ترشح هورمون استرس‌زای کورتیزول در هنگام وجود سروصدا مانند صدای ماشین، بوق و جیغ و فریاد بچه‌ها افزایش یافته و ترشح زیاد آن منجر به اختلال تمرکز می‌شود.
۱۰- برای ساعت‌های طولانی بسیاری از ما به صفحه نمایش خیره می‌شویم که موجب خستگی و فشار به چشم می‌شود و در نهایت تمرکز بر روی کار را دشوار می‌کند.
برای اینکه تمرکز خود را دوباره به دست آورید به یک نقطه در دوردست برای چند دقیقه خیره شوید.
۱۱- زمانی که کار خود را برای جواب دادن به پرسش دوستان در فیس بوک یا تلگرام رها می‌کنید در هنگام بازگشت به انجام کار هنوز بخش کوچکی از ذهن شما در اسارت آن باقی خواهد ماند.
۱۲- ۷ تا ۸ ساعت خواب شبانه بر افزایش تمرکز تاثیر دارد و ناتوانی در تمرکز یکی از نشانه‌های بی‌خوابی مزمن می‌باشد.
۱۳- تصمیم گیری و تمرکز حواس هر دو نیازمند اراده‌ای قوی هستند پس بهتر است یک مکان ثابت را برای کار کردن خود انتخاب کنید تا نیروی درونی خودتان را برای پیدا کردن یک مکان مناسب صرف نکرده و تمرکز خود را ذخیره کنید.
۱۴- در هنگام استراحت تنها خود را با انجام یک فعالیت سرگرم کنید زیرا انجام بیش از یک فعالیت باعث عدم تمرکز حواس می‌شود به طور مثال اگر همزمان با تماشای تلویزیون تلگرام خود را نیز چک می‌کنید بهتر است از بین این دو تنها یکی را انتخاب کنید و انجام دهید.
۱۵- با مشخص کردن یک زمان مشخص برای انجام کارهایتان انرژی درونی کمتری مصرف خواهید کرد.

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به گفتگو بپیوندید؟
مشارکت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.