تاثیر دیدار ترامپ و کیم بر برجام

تاثیر دیدار ترامپ و کیم بر برجام

دیدار رهبر کره شمالی، کیم جونگ اون، با رئیس جمهور آمریکا، دونالد ترامپ، توجه رسانه‌های بین‌المللی را به خود جلب کرده است.
روزنامه وال‌ستریت‌ژورنال به تبعات این دیدار برای برجام نوشته است:
نشست سران آمریکا و کره شمالی ممکن است ترامپ را متقاعد کند که لغو توافق هسته‌ای ایران، موضع او در قبال کره شمالی را تقویت خواهد کرد.
به این روزنامه چند مقام سابق و کنونی آمریکایی گفته‌اند که دیدار کیم جونگ و دونالد ترامپ که از قبل برنامه‌ریزی شده است، لغو برجام توسط دولت آمریکا را «محتمل‌تر» می‌کند.
دیدار رهبران آمریکا و کره شمالی در یکی از روز‌های نزدیک به پایان ضرب الاجل برجامی ترامپ، یعنی ۱۲ می، اتفاق خواهد افتاد. رئیس جمهور آمریکا در این تاریخ باید مجددا درباره تمدید تعلیق‌های هسته‌ای ایران تصمیم‌گیری کند. ترامپ مکررا از برجام انتقاد و تهدید کرده که تعلیق تحریم‌های ایران را تمدید نخواهد کرد.
کسانی که در برجام درگیر بوده‌اند، گفته‌اند که سرنوشت این توافق بر دیپلماسی آمریکا با کره شمالی تاثیر می‌گذارد. آن‌ها استدلال کردند ترک برجام، باعث خواهد شد که کیم جونگ اون، به این نتیجه برسد که تضمین‌های امنیتی که در ازای عقب‌راندن برنامه هسته‌ایش از آمریکا خواهد خواست، قابل اتکا نخواهند بود.
اما به گفته وال‌ستریت‌ژورنال اکنون همین افراد نگران هستند که برعکس این مسئله اتفاق بیافتد. بدین معنی که فرصت دیپلماتیک کنونی آمریکا برای تعامل با کره شمالی، ممکن است ترامپ را متقاعد کند که لغو برجام، موضع او در قبال کره شمالی را تقویت خواهد کرد.
ریچارد نفیو، مقام برجسته وزارت خزانه‌داری آمریکا و عضو تیم مذاکره‌کننده آمریکا هشدار داد: این امکان وجود دارد که ترامپ احساس کند که تهدید به جنگ و تحریم گسترده با پیونگ‌یانگ موثر بوده و بنابراین خوب می‌شود که این بازی را با ایران هم تکرار کند.

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به گفتگو بپیوندید؟
مشارکت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.