نکات کلیدی در طراحی داخلی

اگر قصد دارید تا دکوراسیون داخلی منزل خود را طراحی کنید، میتوانید با بکار بردن مقداری سلیقه و هزینه کم یک چیدمان جدید برای وسایل خانه خود فراهم کنید. اما اگر قصد این را دارید تا به طور حرفه ای تری چیدمان وسایل منزل را تغییر دهید، نیاز دارید تا اطلاعات اصولی درباره تغییر چیدمان را بدانید. تمامی این نکات مکمل یکدیگر هستند و اگر شما این اصول را در کنار هم استفاده نکنید باعث می شود تا فضای خانه شما دچار آشفتگی و بی نظمی شود. در این مقاله تمامی نکات و اصول کلیدی و مهم را جمع آوری کردیم که در ادامه به آنها ی پردازیم.

نکته اول: اندازه : ابتدا قبل از هر کاری باید مقیاس و متراژ محیط را در نظر گرفت. برای خانه هایی که سالن پذیرایی کوچکی دارند، مبل های سلطنتی و بزرگ چندان کاربری نخواهند داشت. چرا که به چشم دیگران محیطی زننده خواهد داشت و اینکه عبور و مرور افراد دچار مشکل می شود.

نکته دوم: رنگ : یکی دیگر از عواملی که باعث می شود تا دکوراسیون داخلی منزل زیبا جلوه کند، رنگ ها هستند. در هنگام استفاده از رنگ سعی کنید حتما از رنگ های متضاد یا مکمل در کنار هم بهره ببرید و تعداد رنگ هایی که استفاده می کنید دو الی سه رنگ باشد. رنگ ها میتوانند حس سرزندگی را به افراد القا کند.

نکته سوم: بافت : منظور از بافت همان ماهیت و جنس وسایلی است که استفاده می شود.به عنوان مثال برای طراحی مدرن اگر از پلاستیک و با فلز به مقدار زیادی استفاده شود ، میتواند فضایی سرد را به وجود بیاورد. برای ایجاد تعادل نیز میتوانید از بافت های مخملی و یا قالیچه ها استفاده نمایید.

پس از آن که تمامی سه نکته گفته شده را رعایت کردید، باید به سراغ نکته هایی برویم که از به وجود آمدن شلوغی در محیط جلوگیری می کنند. راز این نکته در استفاده از سکوت بصری است. سکوت بصری به مکان هایی خلوت می گویند که موجب می شود تا توجه بیننده به وسایل موجود در محیط جلب شود که شامل نکات زیر می باشد:

  1. شناسایی نقاط کلیدی: نقاط کیلدی و هم چنین وسیله های مهم فضا را بشناسید تا بتوانید بر روی آنها تمرکز کنید. نقاط کلیدی شامل: تلوزیون، میز خاطره یا تابلو

  2. استفاده از راهرو ها برای استراحت ذهن: راهرو ها یکی از بهترین مکان هایی هستند که میتوان از سکوت بصری استفاده کرد. هنگامی که از راهرو ها عبور می کنید میتوانید استراحت کوتاهی را به مغز خود بدهید تا ذهن آمادگی رو به رو شدن با دکوراسیون داخلی جدید را داشته باشد.

  3. انتخاب تنها یک دیوار: اتاقی که بر روی تمامی دیوار هایش تابلو نصب شده باشد، باعث ایجاد آشفتگی در ذهن می شود. شما میتوانید از دیوار ها به عنوان سکوت بصری استفاده کنید. برای این کار کافی است تا فقط یک دیوار را به کاغذ دیواری و با تابلو مزین کنید و بقیه دیوار ها را خالی بگذارید.

  4. کنج های خلوت: هیچ گاه تمامی گوشه های اتاق را پر از وسایل نکنید چرا که باعث آشفتگی در ذهن می شود. تنها باید یکی از کوج ها را انتخاب نمود و وسیله خاص قرار داد.

  5. به کار بردن سبک مینیمال: سبک مینیمال آرامشی دارد که در نگاه اول به بیننده منتقل می کند. در این سبک از حداقل وسایل استفاده میشود و حدالامکان وسایل تزیینی و اضافی حذف می شود تا محیط خلوت به نظر برسد.