مجله سرگرمی و خبری زازل

چه عواملی باعث سفید شدن زودرس موهایتان میشود؟

در گذشته سفید شدن موها نشانه ی ورود به میان سالی بود اما امروزه این دیدگاه تغییر کرده است. معمولا سفيد شدن مو در مردان در حدود ۳۰سالگي و در زنان در ۳۵سالگي رخ مي‌دهد. رنگدانه های طبیعی در بدن موسوم به ملانین، تعیین کننده رنگ مو هستند. ملانین ها از ملانوست که تولید کننده رنگدانه است به وجود می آیند. فولیکول های مو می توانند حاوی یک یا دو نوع ملانین باشند که بسته به نوع آنها، رنگ مو تعیین میشود.

چه عواملی باعث سفید شدن زودرس موهایتان میشود؟

عواملی که باعث سفید شدن موها در سنین پایین میشود:

_ کمبود ویتامین B12

_ کم کاری تیروئید

_ فاکتور ژنتیک

_ مصرف برخی داروها مثل کلروکین (درمان مالاریا) یا مفنزین (شل کننده عضلات)

_ دفع پروتئین ناشی از بیماری سلیاک یا دیگر اختلال های سوء جذب

_ لک و پیس

_ استرس

_ کمبود آهن و مس

_ پایین بودن سطح هموگلوبین ناشی از کمبود ویتامین B12

موهای سفید دوباره سیاه می شوند؟

با تشخیص و درمان مناسب، روند سفید شدن تارهای مو را می‌توان معکوس کرد و موی سفید می‌توانند سیاه شوند. اما اگر مشکل ژنتیکی یا مرتبط با سن باشد، این روند معکوس نمی شود. با این حال، می‌توانید با یک رژیم متعادل و یک برنامه‌ی مناسب مراقبت از مو، این روند را کند کنید.

عوامل تغذیه‌ای و هورمونی مانند استرس می‌تواند روی رنگ مو اثرگذار باشند، ولی با توجه به ژنتیک هر فرد، استعداد سفید شدن مو می‌تواند زودتر و یا در سنین بالاتر اتفاق بیفتد. سفید شدن مو میتواند یک صفت ارثی باشد. اگر پدر و مادر شما در سنین جوانی موهایشان سفید شده است، این خصوصیت در شما هم ممکن است زودتر بروز پیدا کند. به نظر می‌رسد افراد سفیدپوست زودتر به سفیدی مو دچار می‌شوند.

تصور نکنید که سفید شدن مو به معنی این است که پیرتر به نظر می‌رسید. درحال حاضر رنگ موی خاکستری یکی از ترند‌های مد و فشن به حساب می‌رود. پس نیازی نیست برای پوشاندن این تار مو‌های سفید، هر ماه مو‌های خود را رنگ کنید.

سرخط جدیدترین اخبار سیاسی روز