چرا پس از ناهار خواب آلود می‌شویم؟

چرا پس از ناهار خواب آلود می‌شویم؟

احساس خواب آلودگی – کسالت

احساس خواب آلودگی – کسالت

۱- جزر و مد قلیایی یکی از توضیحات علمی برای حفظ کردن هوشیاری پس از خوردن یک وعده غذای سنگین است.
معدتان برای هضم چیزهایی که خورده‌اید اسید هیدروکلریک بیشتری تولید می‌کند. برای تولید اسید هیدروکلرویک سلول‌های مخاط معده از نمک استفاده کرده و در نتیجه ماده‌ای قلیایی به نام بی‌کربنات تولید شده و با جمع شدن بی‌کربنات، PH معده افزایش یافته و وارد جریان خون می‌شود و حالت جزر و مد قلیایی ایجاد می‌شود.
با ورود بی‌کربنات به جریان خون و افت PH خون ترشح اورکسین که به هوشیار ماندن کمک می‌کند خنثی شده و تاثیرات فعال نداشته و باعث ایجاد احساس خواب آلودگی و کسالت در فرد می‌شود. معمولا جزر و مد قلیایی تا ۲ ساعت بعد از غذا باقی است.
برای اینکه حالت جزر و مد قلیایی را کاهش دهید از غذاه‌های سنگین و حجیم استفاده نکنید. در صورتی که همیشه بعد از غذا احساس کسالت دارید بهتر است در طی روز وعده‌های کوچکتری مصرف کنید تا یک وعده غذای سنگین.
۲- با خوردن غذا اولویت بدنتان تغییر می‌کند، در نتیجه سیستم عصبی پاراسمپاتیک برای جذب و هضم غذایی که در معدتان است در حالت آرام سازی و استراحت قرار می‌گیرد تا خون به سمت سیستم گوارش جریان داشته باشد و به همین سبب خون از ساختار عضلانی و مغز دور می‌شود. نتیجه‌ی این تغییر در انتقال خون، احساس خواب آلودگی موقت است.
برای از بین بردن این حالت غذای سنگین و حجیم نخورید و ۱۰ دقیقه پیاده روی به خصوص پیاده روی تند موجب فعال شدن سیستم سمپاتیک می‌شود و مانع از احساس خواب آلودگی در شخص می‌شود.
۳- هر زمان که غذا می‌خورید یک التهاب در بدن شما ایجاد می‌شود ولی این التهاب از جهاتی محافظت کننده است.
هنگامی که چیزی می‌خورید باکتری‌های مضری را دریافت می‌کنید که سیستم ایمنی برای مقابله با آن فعال می‌شود و فایده دیگری که التهاب موقت دارد این است که باعث افزایش تولید انسولین برای کمک به ورود گلوکز به سلول‌ها و تامین سوخت جهت تولید انرژی می‌شود.
این التهاب دارای جنبه‌ای منفی است مانند مهار کردن فعالیت پپتیدها است.
واکنش التهابی نسبت به غذا در افراد چاق یا افرادی که اضافه وزن دارند بیشتر است و در صورت داشتن آلرژی به غذا این التهاب افزایش می‌یابد.
از خوردن غذاهایی که به آن آلرژی دارید یا شیرینی‌جات و کربوهیدارت اجتناب کنید.
۴- لپیتن (هورمون اشتهایی) که با احساس خستگی مرتبط می‌باشد در هنگام تامین شدن ذخایر انرژی به مغز سیگنال می‌فرستد که خوردن را متوقف کند.
با غذا خوردن ذخایر انرژی افزایش یافته و در نتیجه لپیتن افزایش می‌یابد.
خوردن غذاهایی که کربوهیدرات زیادی دارد لپتین را بیشتر افزایش داده و به احتمال زیاد پس از خوردن این مواد غذایی بیشتر احساس خواب آلودگی کنید حتی بیشتر از زمانی که غذای چرب یا پروتئین‌دار می‌خورید.
از مصرف کربوهیدرات تصفیه شده و قند پرهیز کنید.
۵- خوردن غذاهایی که کربوهیدرات دارند منجر به افزایش فوری گلوکز شده و افزایش آن موجب مهار شدن اورکسین می‌شود.

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به گفتگو بپیوندید؟
مشارکت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.