واکنش های ایران نسبت به آمریکا;ترامپ غافلگیر شد

ترامپ تصورات دیگری داشت.ولی تهران نه ذوق و شوق داشت و نه استقبال کرد!

یکی از علاقمندی های ترامپ این است که با سخنان عجیب و غریب تیتر اول اخبار جهان باشد .این بار نیز یک سخت عجیب دیگر.پیشنهاد مذاکره بدون پیش شرط با ایران…

سخنی که بازتاب های زیادی داشت.جهان به این فکر میکند که چه حلیه ای پشت این سخنان است.شاید ترامپ فکر میکند پس از اینکه مقامات ایرانی پیشنهاد وی را بشنوند خصوصا وزیر امور خارجه سفر خود را نیمه کاره بگذارد و برای استقبال از آمریکایی ها به ایران برگردند.

۱- پیشنهاد ترامپ در زمانی ارائه شد که بازار ایران با تورم شدید دست و پنجه نرم میکند. و شاید فکر میکرد به دلیل فشارهای اقتصادی که روی دوش ایران است با پیشنهاد مذاکره بدون پیش شرط او بلافاصله موافقت شود. اما در نهایت ناباوری او، ایران در مقابل آن نه ذوق زده شد و نه موضع خاصی گرفت.
۲- ترامپ از سویی دیگر به این می اندیشید که بخشی از گروههای سیاسی مخصوصا اصلاح طلبها که در گذشته و حال طرفدار ارتباط و تعامل با غرب بوده اند، از پیشنهاد مذاکره استقبال میکنند و فشار زیادی روی دولت و حاکمیت برای رفتن به سمت امریکا ایجاد می شود. اما این روند هم شکل نگرفت.حتی حامیان ارتباط و مذاکه با غرب نیز نسبت به این پیشنهاد ترامپ با دید تردید نگاه کردند.
۳- نکته دیگر اینکه حسن روحانی در برابر این پیشنهاد ترامپ با موضع سکوت برخورد کرد و حتی در ملاقات با چند سفید برای تسلیم استوارنامه هایشان در این مورد سخنی بهمیان نیاورد.این موضوع نشان دهنده دو موضوع است: یک اینکه روحانی آنرا جدی نگرفته و از کنار آن رد شده و دوم این که نیاز به فکر دارد و نباید با سرعت آنرا رد و یا حتی پذیرفت.
۴ -با تمام این اوصاف سخنان فرمانده کل سپاه به نوعی ریختن آب پاکی بر روی دست ترامپ بود.سردار جعفری در نامه وی خطاب به ترامپ نوشت : آقای ترامپ مردم هرگز اجازه مذاکره باشیطان بزرگ را به خود نمیدهند.ایران کره شمالی نیست که به درخواست ملاقات شما پاسخ مثبت دهد.
۵ -بیایید از زادویه ای دیگر به پیشنهادات ترامپ و خواستار دیدار بودن با ایران نگاه کنیم.خواهیم دید این بازی ادامه دار است.یک نگاه این است که ترامپ می داند ایرانی ها در شرایطی که امریکا از برجام خارج شده به او اعتماد نخواهند کرد و پای میزی که او می خواهد نمی نشینند. از این رو می خواهد فضایی را پیش ببرد که در هر دو صورت برنده آن خواهد بود. او با این پیشنهاد می خواهد با بدنه ناراضی جامعه سخن بگوید.
۶ – نکاه بعدی این است که از ناآرامی های اجتماع سواستفاده کند و با القا این موضوع که  دلیل مشکلات اقتصادی، عدم تعامل و مذاکره با امریکاست، روی تحرکات اجتماعی حساب باز کند. تحرکات فضای مجازی این مسئله را نشان می دهد و در این فضا ارائه پیشنهاد به مذاکره معنای جدیدی پیدا می کند.
۷- اظهارات و مواضع مقامات امریکا مخصوصا ترامپ و وزیر خارجه او، نشان می دهد آنها برای ارتباط با ایران از سطح سیاسی به سطح اجتماعی اغییر موضع داده اند.آمریکایی ها با ابزار مختلف تلاش میکنند که از نارضایتی های مردم استفاده کنند و بین مردم و نظام شکاف و اختلاف بیاندازند.
۸- سخنرانی مایک پمپئو در یک جمع ایرانی- امریکایی در ایالت کالیفرنیا با عنوان «حمایت از صدای مردم ایران» نیز دقیقا با همین اهداف اجرا شد. پمپئو که سابقه ریاست سیا را دارد تلاش کرد با اظهار یک سری اطلاعات اشتباه و دادن کدهای غیر صحیح ناشیانه،از نارضایتی های موجود در جامعه بیشترین استفاده را نماید. او اطلاعات صحیح را به علت شغل قبلی خود در دست دارد، اما تعمدا تلاش می کند فضای ایران را متلاطم نشان دهد و بین مردم و دولت شکاف ایجاد کند و امریکا را حامی مردم نشان دهد.
۹- روزهای آینده نیز پیشنهاد ترامپ برای مذاکره با مقامات ایرانی در رسانه ها مورد تحلیل و بررسی قرار خواهد گرفت. اما شکل گیری اتفاقات جدید میان ایران و امریکا نیازمند عدم صدمه به برجام و تعلل امریکا در ایجاد تحریمهاست. اعمال روشهای سخت و از سویی دیگر مواضع نرم و تعاملی، بیشتر  یک فضای ضد و نقیض را القا می کند که نمی تواند اعتمادها را جلب کند.
۱۰- ترامپ باید بداند متغیر تحریم و فشار با متغیر کوتاه آمدن ایران و رفتن به سمت میز مذاکره کمترین ارتباط را دارد و برهه های گذشته نشان داده است که ایران می تواند با وجود تحریمهای فلج کننده هم به حیات خود ادامه دهد و در مقابل یک وضعیت بغرنج هم مقاومت کند. از این رو انتخاب روشی دیگر می تواند او را بیشتر موفق کند.