ترامپ کل دنیا را تهدید کرد

رسانه امریکایی بنام اتلانتیک ، عنوان کرد ترامپ از تهدید ایران به تهدید کل جهان رسیده.مشکل ترامپ فقط ایران نیست.او با کل جهان مشکل دارد.

این رسانه گفت : پس از خروج آمریکا از برجام و توافقات هسته ای ، او نه تنها ایران بلکه کل جهان را تهدید کرده که هر کشوری که با ایران معامله و تجارت نماید ،با آمریکا نخواهد توانست معامله و تجارت نماید و این به معنی تهدید جهانی است.این ادعا تهدید علیه اروپا نیز هست زیرا اتحادیه اروپا در روهای گذشته اعلام داشت که قصد دارد معاملاتش را با ایران ادامه دهد.

اختلاف ترامپ با کشورهای عضو برجام فقط در مورد ایران نیست.آمریکا با چین، روسیه، فرانسه، انگلیس و آلمان در موضوعات متنوع دیگری از جمله تعرفه‌های تجاری، هزینه‌های ناتو، توافق آب و هوایی و تحریم اقتصادی مسکو دارای اختلاف نظر می‌باشد.

در حالی که ترامپ موضوع ایران را از سایر موضوعات مورد اختلاف خود با روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان جدا می‌کند،اما کشورهایی که نامشان برده شد اختلافات ترامپ را بر سر ایران میدانند.

حتی اگر تحریمات امریکا عملی شود ، این محدودیت‌ها تنها بر شرکت‌های بزرگ و چند ملیتی تاثیرگذار خواهد بود و بدلیل عدم همراهی اروپا با امریکا، سایر شرکت‌های کوچک حضور در ایران را فرصتی برای رشد و توسعه خود ارزیابی می‌کنند.

در واقع تحریمات ترامپ با تحریمات دوران ریاست جمهوری اوباما بسیار متفاوت بود و به نظر نمیرسد به دلیل عدم همکاری دیگر کشورهای اروپایی ، این برنامه ها مطابق میل واشنگتن پیش برود.همچنین بر خلاف تصور ترامپ ایران حاضر به مذاکره بر سر یک میز با وی نشد و این موضوع شرایط ترامپ را بدتر کرد.

این منبع در ادامه افزود کشورهایی نظیر چین ،ژاپن ،هند و ترکیه از مشتریان عمده نفت و انرژی ایران هستند و به سختی حاضرند معاملات خود را با ایران قطع کنند.

نویسنده در پایان احتمال موفقیت تحریم‌های دوره ترامپ علیه ایران را با توجه به دلایل ذکر شده بسیار کمتر از دوره گذشته اوباما دانسته و معتقد است به صفر رساندن صادرات نفت ایران آن گونه که تیم ترامپ اعلام کرده‌اند، چندان واقع بینانه به نظر نمی‌رسد.