بیماری‌هایی که سبب بروز خشم کنترل نشده می‌شود

بیماری‌هایی که سبب بروز خشم کنترل نشده می‌شود

خشم - عصبانیت

خشم – عصبانیت

۱- آسیب مغزی:

یکی از پیامدهای شایع آسیب مغزی پرخاشگری و خشم کنترل نشده می‌باشد.
براساس گفته‌ی دکتر جاناتان سیلور، استاد بالینی روانپزشکی دانشگاه نیویورک، پس از آسیب مغزی رفتار خشونت‌آمیز یا تحریک‌پذیر بسیار معمول می‌باشد. به طور قطعی ما این را می‌دانیم که یک عامل خطرناک برای رفتار پرخاشگرانه افسردگی می‌باشد که علت آن آسیب به برخی نقاط مغز می‌باشد.
با آسیب دیدن قسمت جلویی مغز وظایفی که پیش از آسیب مغزی با فکر انجام می‌دادید پس از آسیب مغزی بدون فکر کردن انجام می‌دهید.

۲- سکته مغزی:

مجله نورولوژی یک تحقیق کره‌ای را منتشر کرد که نشان می‌دهد، یکی از نشانه‌های مهم رفتاری بیمارانی که دچار سکته مغزی شده‌اند ناتوانی در کنترل خشم و پرخاشگری است.
۳۲% از کسانی که سکته مغزی کرده‌اند و دچار اختلالات در عملکردهای متحرکی شده‌اند مانند: اختلال در گفتار، بی اختیاری عاطفی و ضایعات موثر بر قشر پیشانی، به دلیل استرس بیش از حد دارای رفتار تهاجمی هسنتد.

۳- سکته قلبی:

بیماری‌ها و حملات قلبی مرتبط با افسردگی و سایر تغییرات عاطفی می‌باشد.
اکثر مردمی که برای مقابله با برخی احساسات خود سال‌ها می‌جنگند دچار حمله قلبی می‌شوند. احساساتی مانند اضطراب، افسردگی، سرخوردگی، از دست دادن اعتماد به نفس و خشم را تجربه خواهند کرد.
منشا بیماری و حملات قلبی را محققان به تغییرات در مغز، تغییر مسیر سرتونین و پاسخ التهابی نسبت داده‌اند. همان طور که می‌دانید همه‌ی اینها با خشم و پرخاشگری مرتبطند.

۴- غده پاراتیروئید:

از علائم شایع پرکار بودن غده پاراتیروئید خستگی مفرط مزمن و افسردگی می‌باشد.
با توجه به عقیده کارشناسان یکی از علل افسردگی می‌تواند افزایش کلسیم در خون باشد. دکتر جیمز نورمن در این خصوص در وبلاگ خود گفته‌اند اگر در کنترل خشم مشکل دارید یا دچار خستگی یا افسردگی مزمن هستید، بهتر است سطح کلسیم خون خود را بررسی کنید.

۵- کمبود ویتامین B12 و آهن:

کمبود ویتامین B12 ممکن است منجر به رفتاری پرخاشگرانه، تپش قلب، خستگی، ناراحتی معده، کبودی و خونریزی آسان شود.
براساس تحقیقاتی که انجام شده است کمبود ویتامین B12 پوشش چربی اطراف نخاع و اعصاب را از بین می‌برد. این تغییر عملکرد در مغز به خاطر اختلال در انتقال دهنده‌های عصبی دوپامین است که اختلال حاد رفتاری نتیجه‌ی آن می‌باشد.
یکی از مواردی که این علائم را تشدید می‌کند بالا بودن مقدار آهن خون می‌باشد.
کمبود نیاسین و تیامین هم ممکن است همین نتایج را داشته باشد.
آهن در مسیر دوپامین متمرکز بوده و کمبود آن سبب کاهش انتقال دوپامین شده و منجر به اختلالات رفتاری می‌شود.

۶- مسمومیت ناشی از سرب:

رنگ‌هایی که برای رنگ کردن اسباب بازی مورد استفاده قرار می‌گیرد دارای سرب می‌باشد و کودکان بیشتر مستعد مسمومیت هستند و نسبت به بزرگسالان حساس‌تر می‌باشند زیرا روده‌ی آنان سرب را سریعتر جذب می‌کند.
سیستم عصبی کودک در حال رشد در برابر عوامل سمی نسبت به افراد بالغ آسیب پذیرتر می‌باشد.
طبق برخی مطالعات انجام شده ارتباط بین مسمومیت و پرخاشگری در کودکان تایید شده است.

۷- حساسیت غذایی:

تحقیقات نشان‌دهنده‌ی آن است که ۷۰% از کودکانی که حساسیت به غذاهای خاص به ویژه رنگ‌های مصنوعی و مواد نگهدارنده دارند مشکلات رفتاری هم دارند.

۸- داروها:

یکی از علل عصبانیت‌های بدون تحریک می‌تواند بعضی از داروها باشد.
براساس گزارش موسسه ملی سوءمصرف مواد مخدر ایالت متحده، اگر مقدار زیادی استروئیدهای آنابولیک مصرف شود منجر به تحریک پذیری و پرخاشگری می‌شود.
در کمتر از ۱۰% مورد وجود داشته است که مصرف برخی از داروها و مواد مخدر باعث نوسانات خلقی در کودکان شده است.
دکتر چارلز ریزون، روانپزشک دانشگاه اموری:
یکی از مسائل ناراحت کننده این است که نمی‌توان گفت دارویی که برای بیمار تجویز می‌شود برای وی موثر است یا بیش‌تر به او صدمه می‌زند. زیرا افراد مسن‌تر از داروهای زیادی استفاده می‌کنند که هر کدام عوارض جانبی خود را دارد و معمولا با یکدیگر تداخل دارویی هم دارند.
داروهای پروزاک به گفته‌ی ایشان که یک دارو برای درمان افسردگی می‌باشد ممکن است عوارض جانبی مانند عصبانیت و اعمال غیرمنتظره را داشته باشد.

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به گفتگو بپیوندید؟
مشارکت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.