نکته‌های نگهداری و تمیز کردن یخچال

۸ نکته برای نگهداری و تمیز کردن یخچال

یخچال

یخچال

رعایت نکته‌های زیر علاوه بر حفظ عملکرد مطلوب یخچال به سالم ماندن مواد غذایی و پیشگیری از بروز بیماری جلوگیری می‌کند.
۱- معمولا افراد بیش از ۱۰ بار در طول روز درب یخچال را باز می‌کنند که باعث بیرون رفتن هوای سرد شده و برای اینکه مجددا یخچال خنک شود باید موتور یخچال برای مدت بیشتری کار کند که حدودا ۲۵ درصد بیش از مصرف معقول یخچال در سال می‌باشد.
پس بهتر است که به طور منظم مواد غذایی را در یخچال بچینید و مواد غذایی مورد نیاز خود را با یکبار باز کردن درب یخچال بردارید.
۲- یکی از اشتباهاتی که برخی انجام می‌دهند این است که درجه‌ی یخچال را روی سردترین حالت می‌گذارند، این کار نه تنها به ماندگاری بیشتر کمک نمی‌کند بلکه باعث می‌شود بعضی از مواد غذایی حالت منجمد گرفته و یا سبب از بین رفتن رطوبت شده و موادغذایی فاسد می‌شود.
گذاشتن درجه یخچال روی بیشترین مقدار باعث بیشتر کار کردن موتور شده و انرژی زیادی مصرف می‌کند.
۳- پر کردن بیش از حد یخچال مانع گردش هوا به خوبی و خروج گرما می‌شود. بهتر است نیمی از فضای یخچال را پر کنید و در طبقات مواد را به طور مساوی بچینید. با اینکه کشوهای یخچال فضای زیادی دارد و مواد غذایی زیادی را می‌توان در آن قرار داد ولی جریان هوا در آن خوب نمی‌باشد.
۴- در قسمت درب یخچال هر مواد غذایی را نمی‌توان نگه داشت چرا که به اندازه‌ی دیگر طبقات به این قسمت سرما نمی‌رسد. شما می‌توانید سس، نوشیدنی‌ها و تخم‌مرغ را در درب یخچال نگهدارید و اصلا برای نگهداری سوسیس و کالباس خوب نیست.
۵- نگهداشتن گوشت در یخچال تا اینکه زمان مناسبی برای بسته بندی و منجمد کردن آن پیدا کنید اصلا کار درستی نیست چرا که پس از ۳ – ۴ روز منجمد نکردن گوشت، احتمال رشد و تکثیر باکتری افزایش می‌یابد.
۶- گاهی اوقات با این که تصور می‌کنید درب یخچال را به طور کامل بسته‌اید کمی بین آن باز می‌باشد و دلیل آن خراب بودن و یا کثیف بودن نوار درب یخچال است.
در صورتی که در به طور کامل بسته نشود دمای داخل یخچال به اندازه‌ی کافی سرد نمی‌شود و هوا به مایع تبدیل شده و وارد مواد غذایی بدون درپوش می‌شود.
۷- با قرار دادن غذای گرم در یخچال هوای داخل یخچال به مایع تبدیل شده و ممکن است جریان پیدا کرده و مواد غذایی بدون درپوش را آلوده کند.
گذاشتن غذای گرم در یخچال باعث بالا رفتن دمای یخچال شده و به سایر مواد غذایی آسیب می‌رساند.
۸- تنها ۱ – ۲ بار تمیز کردن یخچال در سال کافی نیست و باید آن را ماهی یکبار تمیز کنید.
البته منظور از تمیز کردن تنها تمیز کردن طبقه‌های یخچال نمی‌باشد و منظور تمیز کردن کل یخچال است چرا که جمع شدن گرد و خاک و تارعنکبوت در شبکه و کمپرسور یخچال جریان هوا را دچار مشکل کرده و مانع از درست کار کردن موتور می‌شود.

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به گفتگو بپیوندید؟
مشارکت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.