فرق جاوا اسکریپت و جی کوئری

اگر با وب سر و کار دارید بطور حتم عبارات جاوا اسکریپت و جی کوئری را شنیده اید.خصوصا زمانیکه در مورد حرکات سایت ها سوال پرسیده میشود این حرکات را به این دو مبحث مربوط میدانند.ولی تفاوت این دو عبارت با یکدیگر چیست؟

برای دانستن تفاوت جاوااسکریپت و جی کوئری نخست باید مفهوم این دو عبارت را بدانید.

جاوا اسکریپت چیست؟

جاوااسکریپت یک زبان برنامه نویسی است که رابط بین کاربر و سیستم است.توسط این زبان برنامه نویسی امکانات فراوانی را به سایت اضافه میکنند.بعنوان مثال زمانی که نشانگر موس ر ابر روی محلی خاص حرکت میدهید یک کاراکتر تغییر هویت داده و یا توسط انیمیشن دچار حرکت میشود.

جی کوئری چیست؟

جی کوئری فریم ورک برای نوشتن جاوااسکریپت است.جی کوئری یکی از کتابخانه های جاوااسکریپت است که برای راحتی کار و سرعت کار از آن استفاده میگردد..در دنیای وب امروز ،جی کوئری جایگزین افکت هایی شده است که قبلا توسط فلش ساخته میشدند.

تفاوت جاوا اسکریپت با جی کوئری

جاوااسکریپت یک زبان برنامه نویسی پیجیده است اما جی کوئری یکی از کتابخانه های این زبان برنامه نویسی است.
نکته مهم : برای اینکه در زمینه جاوااسکریپت بتوانید برنامه بنویسید باید در html/css بتوانید برنامه نویسی نمایید.
در صورتیکه از جی کوئری برای ایجاد تغییرات در وب استفاده نمایید ،خواهید توانست با کمترین کد نویسی بیشترین نتیجه را حاصل اورید.

دوره آموزشی جاوااسکریپت

پس می بینید که به عبارتی تفاوت جاوا اسکریپت با جی کوئری تفاوت در عملکرد این دو گزینه است.

در جی کوئری از متد Chaining استفاده میشود.این فرمان برای تک خطی نمودن دستورات استفاده میشود به همین دلیل نیازی نیست که دستورات را بصورت مکرر تکرار نمود و ماژول ها را تکراری نوشت.
در صورتیکه بخواهید تغییراتی اعم از تغییر مختصات وب انجام دهید ،نیاز دارید تا

با دانش برنامه نویسی بشکلی کامل آشنا باشید .حال آنکه در صورتیکه با جیکوئری آشنایی داشته باشید ،به راحتی میتوانید تغییرات زیادی را به راحتی در صفحات وب اعمال نمایید.
جاوا اسکریپت بر روی برخی مرورگرهای قدیمی قابل اجرا نیست .به همین دلیل برخی از برنامه نویسان برای جلوگیری از سو استفاده های احتمالی ،امکان اجرای این گونه از اسکریپت ها را بر روی مرورگر خود لغو میکنند.
طی سال های اخیر به دلیل فراگیر شدن و تمایل برنامه نویسان به کدهای html استفاده از پکیج های فریم ورک جاوااسکریپت با استقبال زیادی مواجه شده است.برخی از این پکیج ها موجب تسهیل انیمیشن ها و برخی دیگر موجب تسهیل در عملیاتی خاص مانند بولد نمودن کاراکترها و … میشوند.اما جی کوئری تمامی این موارد را پشتیبانی میکند و با دانش در این زمینه میتوانید با کمترین دانش تمامی موارد را انجام دهید.

دوره آموزشی طراحی سایت

جاوااسکریپت در وقابل جی کوئری کد ها را کامپایل نمیکند.پس در زمان اجرا سرعت پایینی دارد و دیباگ نمودن آن سخت است.
در برخی از موراد در صورتیکه در جاوا اسکریپت مشکلی رخ دهد ،بدون اینکه کاربر پیامی را دریافت نماید ،از برنامه خارج می شود .
در واقه شما خواهید توانست با جی کوئری و تعداد خطوط کمتر همان کار جاوااسکریپت را انجام دهید.
در صورت بررسی عملکرد این دو عبارت ،متوجه خواهید شد که جاوااسکریپت برای دسترسی به DOM بسیار سریعتر از JQuery عمل میکند اما کد نویسی آن بسیار پیچیده است و ممکن است که عملکرد برنامه را پایین بیاورد.
در عکس زیر میتوانید تفاوت های اجمالی این دو زبان را ملاحظه نمایید:

تفاوت js با jq


مطالب مرتبط :

دوره آموزش بوت استرپ

کلاس آموزش وردپرس