به خودتان مهر بورزید

به خودتان مهر بورزید

به خودتان مهر بورزید - با خودتان مهربان باشید

به خودتان مهر بورزید – با خودتان مهربان باشید

در بعضی مواقع ممکن است که در مقابل سختی‌ها و مشکلات زندگی خود را بی‌کفایت یا شکست خورده بدانید، احساساتی مانند ناامیدی، اضطراب، احساس گناه و خشم داشته باشد. این احساسات منفی هیچ کمکی به بهبود شما نمی‌کند و باعث ضعف و ناتوانی شما خواهد شد که ممکن است به مرور زمان سبب خصومت به افراد حتی نسبت به خودتان بشود.
یعنی شما هنگامی که شدیدترین فشارهای روانی و شرایط بد زندگی را تجربه می‌کنید به جای اینکه آرامش خود را حفظ کنید و به بهترین راه حل برای بهبود شرایط فکر کنید، خودتان را سرزنش کرده و دائم خود را مقصر بدانید.
محققان بر این باورند که برای تامین بهداشت روان تنها راه درست «مهربان بودن با خودمان» است.
خود را مقصر دانستن و احساس تحقیر و شرم به مرور زمان ممکن است منجر به اختلالات روانی شدید مانند اضطراب، افسردگی، سایکوز و … شود.
با شفقت وزیدن به خود هوش عاطفی، خود ارزشمندی و عزت نفس افزایش می‌یابد. با توجه به تجربیات، افراد به خودشان بیشتر سخت می‌گیرند تا به دیگران.

چگونه با خودمان مهربان باشیم؟

همانطور که با دوست خود در هنگام شکست و ناموفقیت با مهربانی برخورد و همدلی می‌کنید با خودتان نیز در هنگام شکست مهربانه رفتار کنید و به خودتان بگویید هر کسی ممکن است اشتباه کند، شکست خود را بپذیرید و این تجربه‌ای برای شما خواهد بود.
با خود مهربان بودن به این معنا که از اشتباه و شکست خود تجربه کسب نکنید و آن را اصلاح نکنید نمی‌باشد بلکه به معنای این است که به جای انتقاد و سختگیری به دنبال یک راه حل مناسب برای اصلاح آن باشید.
مهر ورزیدن به خود باعث سکون و انفعال نمی‌شود اما با خود مهریان نبودن منجر به سکون و بی‌تفاوتی می باشد.
اگر یک دانش آموز در درسی نمره‌ای پایین بگیرد و خود را سرزنش کند «من کودنم و هرگز از عهده‌ی هیچ کاری درست برنمیام» تنها از خود انتقاد کرده و برای موفقیت تلاش نمی‌کند و ممکن است افسردگی بگیرد ولی اگر به جای انتقاد از خودش به این بیندیشد که «همه گاهی اوقات اشتباه می‌کنند و اشتباهش باعث شده که نمره‌اش کم بشود و برای امتحان بعدی بیشتر تلاش کرده و نمره‌ی بهتری خواهد گرفت» به طور حتم با این فکر انگیزه‌ای برای پیشرفت خواهد داشت.

در دنیا هیچ کس کامل نیست

هیچ انسانی کامل نیست و همه یکسری ضعف و محدودیت دارند پس بهتر است به جای اینکه از خودتان انتقاد کنید و مسائل را پیچیده‌تر کنید با خودتان مهربان باشید و ملایم‌تر رفتار کنید، به این موضوع فکر کنید که هر کسی ممکن است اشتباه کند و گاهی اوقات شکست را تجربه کند.
تحقیقات نشان دهنده‌ی آن است که داشتن رفتاری مهربانه با خود علاوه بر کاهش احساسات غیر عادی ناشی از سرزنش خود منجر به رشد و پیشرفت می‌شود.
ممکن است که در زندگی خود با افرادی مواجه شده باشید که دوران سخت و مشکلات بسیاری را پشت سر گذاشته باشند که حتی تصور آنها نیز برای ما دشوار است پس به جای اینکه ناراحت و افسرده شوید روحیه خود را حفظ کنید و از کوچکترین موهبت‌های زندگی قدردانی کنید.
برخی از اشتباهات یا مشکلات ممکن است باعث رشد شخصیتی در فرد بشود و اثرات مثبتی در زندگی وی داشته باشد.
شما می‌توانید پس از یک شکست در جای خود باقی بمانید یا از آن استفاده کنید و به موفقیت‌های بیشتری دست یابید.

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به گفتگو بپیوندید؟
مشارکت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.