کدام نوع نمک بهتر است؟

انواع مختلفی از نمک وجود دارد که بسسیاری از ما همیشه این سوال را از خود پرسیده که کدام نمک را استفاده کنم؟

انواع مختلفی از نمک وجود دارد که هرکدام از جای خاصی تهیه شده و ویژگی خاصی دارد. همیشه برای بانوان سوال پیش می آید که کدام نوع نمک را استفاده کنیم؟

بالاخره کدام نوع نمک را استفاده کنیم؟!

نمک از عناصر پرکاربرد در آشپزخانه ها می باشد که متاسفانه در بعضی مواقع بیش از حد مصرف می شود و خطرات جبران ناپذیری را به دنبال دارد. سوال همیشگی آشپزها و یا بانوان این است که بالاخره کدام نوع نمک را استفاده کنیم؟! برای پاسخ به این سوال که کدام نوع نمک استفاده کنیم ابتدا نمک ها را معرفی می کنیم و سپس به شما قدرت انتخاب بهترین نمک را برای مصرف می دهیم.

انواع نمک های موجود

۱٫ نمک طبیعی :

متداول ترین نوع نمک است.یکی از عناصر سازنده آن سدیم کلرید است که طی فرایندی شیمیایی در سطح صنعتی میتوان آن را استخراج کرد.در طی فرایند ساخت این نوع نمک از مواد معدنی نظیر ید ،فلوئور و دیگر افزودنی ها و نگهدارنده ها استفاده میشود.این نوع نمک از بهترین چاشنی ها برای طعم دار کردن غذای شماست.

۲٫ نمک معدنی :

نمکی است که از لایه های بالایی معادن نمک بدست میاید و برای جمع آوری آن از اقیانوس اطلس و دریای مدیترانه توسط روش های سنتی و یا صنعتی استخراج میشود و به دلیل طعم خاصی که دارد در دستور پخت غذاهای لذیذ قرار دارد.

اگر فکر میکنید این نوع نمک کمتر از دیگر انواع نمک آب را حذب میکند کاملا اشتباه میکنید. اگر شما با نمک های دیگر مقایسه کنید، متوجه می شوید که میزان سدیم آن ۱۵% و سدیم کلرید آن ۹۲/۹% کمتر است و در مقایسه با طعم و مزه، نسبت ضعیف تری دارد زیرا به راحتی در دهان شما حل می شود

۳٫ نمک دریایی خام :

این نوع از نمک از طریق تبخیر شدن آب نمک بدست میاید. این ترکیب از کلرید، سدیم، ید و فلوئور و دیگر مواد افزودنی تشکیل می شود و کلرید و سدیم از ترکیب اصلی آن هستند و رنگ متمایل به خاکستری دارند. به غذاها طعمی قوی تر از نمک معمولی و طبیعی می دهند، این نوع نمک بسیار سالم تر و گران تر از نمک های طبیعی هستند.

۴٫ نمک هیمالیا :

خاستگاه این نوع نمک از آمریکای لاتین و پاکستان است.و نه در کوه های هیمالیا . نمک هیمالیا از انواع کمیاب نمک ها هستند که برای عملکردهای بدن بسیار عالی است. یکی دیگر از دلایلی که باعث محبوب شدن این نمک شده است، رنگ صورتی و زیبای آن می باشد.

نمک مناسب برای مصرف انسان ها

با استفاده از توصیه های زیر میتوانید نمکی مناسب را برای مصرف خود انتخاب نمایید.

اگر ماده تشکیل دهنده نمک سدیم کلرید است بهتر است از آن کمتر مصرف شود.زیرا این ماده را از دیگر مواد مغذی نیز میتوانید بدست آورید.نمک هایی که بطور مستقیم از طبیعت استخراج میشوند برای بدن مفید هستند.

استراتژی های بازاریابی، باعث می شود که قیمت های نمک طبیعی بیشتر شود بدیهی است که منافع اقتصادی جهان طبیعی، آنرا اداره می کند به همین دلیل دانستن اینکه یک محصول طبیعی ارزش قیمتش را دارد یا بخاطر طرح بازاریابی است، سخت می باشد در نتیجه، مشکل نمک نیست، بلکه چگونگی و مقدار مصرف آن می باشد. مصرف بیش از حد نمک خطرناک است و باعث ایجاد بیماری های قلبی، عروقی، نارسایی کلیه، پوکی استخوان و … می شود.

این را از یاد نبرید که میتوانید ادویه ها را جایگزین مناسبی برای نمک نمایید و تا حد امکان مصرف نمک را کم کنید.