سندرم فریاد گربه چیست؟

دکتر علی بخشی  با بیان اینکه سندرم فریاد گربه اختلال ژنتیکی است، گفت: این بیماری ارثی نیست و امکان دارد پدر و مادر هر دو سالم  باشند و فرزند آنها بر اثر اختلال ژنتیکی به این سندرم مبتلا شود.

وی افزود: این نوع سندرم در اثر حذف بازوی کوتاه کروموزم شماره پنج رخ می دهد که متاسفانه موجب اختلالات اسکلتی و ذهنی در نوزاد متولد شده می شود.

بخشی تصریح کرد: نوزادان مبتلا به سندرم فریاد گربه دچار عقب ماندگی های ذهنی و اسکلتی شده، حالت صورت آنها تغییر کرده و چانه های آنها کوتاه می شود و صدایی زیر شبیه “صدای گربه” دارند که به همین علت این نوع سندرم به سندرم فریاد گربه نام گرفته است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: متاسفانه این نوزادان با توجه به مشکلات بسیار این اختلال، عمر زیادی ندارند و در زمان حیات آنها نیز هزینه های نگهداری و حمایت آنها بالا است.

بخشی راهکار موثر در خصوص این نوع اختلال را پیشگیری از تولد نوزادان مبتلا به این نوع سندرم دانست و بر انجام آزمایشات ژنتیک پیش ازتولد تاکید کرد.

وی افزود: زنان باردار باید در سه ماهه اول بارداریشان آزمایش کاریوتایپ جنینی بدهند که با انجام این آزمایش اختلالات کروموزومی قابل تشخیص است و در صورت بروز ناهنجاری میتوان از بروز چنین تولدهایی جلوگیری نمود.