سرانجام نرخ جدید سود بانکی

این روزها زمزمه هایی مبنی بر افزایش نرخ سود بانکی به گوش میرسد .این در حالی است که از سوی مدیر کل بانک مرکزی هنوز ابلاغیه ای به دست نرسیده.۱۰ شهریور ماه سال گذشته بود که به دستور بانک مرکزی تمامی بانک ها موظف به رعایت سود ۱۰ درصد برای سپرده های جاری و ۱۵ درصد برای سپرده های یکساله را رعایت نمایند.اما با گذشت یک سال از این بخشنامه اخبار و شایعاتی درباره افزایش نرخ سود بانکی تا ارقام بالای ۲۰ درصد در هفته‌های گذشته شنیده شده و برخی فرصت بانک مرکزی به شبکه بانکی برای تمدید یک ماهه سپرده‌های افتتاحی ۲ تا ۱۱ شهریور سال گذشته را چراغ سبزی برای افزایش نرخ سود تعبیر کردند.

این در حالی است که هیچگونه مصوبه ای از طرف بانک مرکزی صادر نشده و اعلام نموده سیاست های جدیدی با توجه به شرایط روز جامعه در حال تدوین است.

بانک مرکزی همچنین اعلام کرده که تمدید یک‌ماهه قراردادهای سپرده‌گذاری صرفاً معطوف و منحصر به قراردادهای سپرده‌ سرمایه‌گذاری مدت‌دار یکساله‌ای بوده است که در سال گذشته و در بازه زمانی ۲ تا ۱۱ شهریور ماه منعقد شد و قراردادهای سپرده‌گذاری مذکور با همان شرایط قرارداد و صرفاً حداکثر تا مدت‌ یک‌ماه دیگر قابل تمدید است. لذا تمدید قراردادهای سپرده‌گذاری مورد اشاره برای مدتی بیش از یک‌ماه به هیچ‌وجه مجاز نیست.

بر این اساس افتتاح حساب با نرخ سود اوری بالاتر از ۱۵ درصد غیر قانونی میباشد و بانک ها موظف اند سقف سود ۱۵ درصدی را برای سپرده ها رعایت نمایند.

عبدالناصر همتی؛ رییس کل بانک مرکزی نیز روز گذشته با اشاره به انتشار برخی اخبار مبنی بر دستور بانک مرکزی برای افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی عنوان داشت: بانک مرکزی در زمینه افزایش نرخ سود بانکی هیچ دستوری ارائه و ابلاغ نکرده و فقط تاکید کردیم که تمدید یک‌ماهه قراردادها، منحصر به سپرده‌های ۲ تا ۱۱ شهریور ۹۶ بود اما معلوم نیست چرا این خبر اعلام شد؛ قطعا یک سری از خبرسازی‌ها در این حوزه به دلیل منافعی است که برخی افراد در زمینه نرخ سود دارند.

همتی همچنین به راه‌کارهای دیگری برای جذب سپرده و کاهش ریسک اشاره کرده احتمال اینکه بانک مرکزی بدنبال صدور اوراق دو یا سه ساله است تا منافع مردم نیز تضمین گردد.

درست است که نرخ سود دهی بالا موجب جذب نقدینگی مردم میشود اما سود بالای ۱۸ درصد به ضرر بانی منجر میگردد و ترازنامه آنان را منفی میکند.

 از سوی دیگر بسیاری از تولیدکنندگان و فعالان بخش صنعت نرخ ۱۸ درصدی سود تسهیلات بانکی را یکی از موانع رونق تولید عنوان می‌کنند و افزایش این نرخ در پی افزایش نرخ سود سپرده‌ها می‌تواند آسیب‌هایی را نیز متوجه این بخش کند.

با تمام این اوصاف هنوز هم باید منتظر مصوبه بانک مرکزی ماند و دید آیا بانک مرکزی تصمیم به افزایش سود بانکی به نفع مردم را دارد و یا همچنان بانک ها با سود ۱۵ درصدی به کار خود ادامه خواهند داد.