سامان یافتن بازار ارز در ۴ ماه به یک شرط

حسین صمصامی ، سرپرست سابق وزارت اقتصاد در پاسخ به این پرسش که برای بازگشت به شرایط عادی اوضاع ارز به چه زمانی نیاز داریم گفت : سه الی چهار ماه اما به یک شرط….

این استاد دانشگاه در مصاحبه ای که در رادیو انجام داد خاطر نشان کرد : بانک مرکزی نسبت به مسائل روز اقتصادی جاهل است .رییس بانک مرکزی باید نسبت به شرایط و جزئیات اقتصادی و همینطور مباحث علمی کشور اطلاعات کامل داشته باشد.

وی افزود: رئیس بانک مرکزی باید شناخت دقیقی از سیستم بانکی کشور ، میزان و اجزا و ضوابط نقدینگی ، سیاست پولی و ارزی و مواردی از این دست داشته باشد و این شناخت شرط لازم اما کافی نیست.

صمصامی در ادامه گفت : شرط کافی برای مدیریت بحران ارز هماهنگی دولت است و برای رسیدن به این مهم تمامی اعضای دولت باید با یکدیگر همکاری داشته باشند.

ولی تصریح کرد : طبق قانون پولی و بانکی کشور بانک مرکزی ۴ وظیفه دارد که یکی از آنها حفظ ارزش پول ملی کشور است.برای حفظ ارزش پول کشور باید تورم کنترل و مهار شود بنابراین نقدینگی (سیاست پولی) یکی از ابزارهای مهم در اقتصاد برای مهار تورم بوده که این ابزار در اختیار بانک مرکزی است

صمصامی سرپرست سابق اقتصاد و دارایی در پاسخ به پرسش مطرح شده در مورد اینکه با تغییر ریاست بانک مرکزی به چه مدت زمانی برای بهبود شرایط ارزی کشور نیاز است گفت : برای اینموضوع به زمانی در حدود ۳ الی ۴ ماه نیاز است به شرطیکه تمام ارکان دولت و حاکمیت با قدرت تمام پای کار بایستند.

وی در ادامه اظهارداشت : یکی از عوامل اصلی بروز اتفاقات اخیر در بازار ارز، سکه، طلا و غیره به بحث ساختار پولی اقتصاد (نقدینگی و رشد نقدینگی) در کشور مربوط می شود.

وی با تصریح این نکته که : نقدینگی فی ذاته چیز بدی نیست بلکه ابزاری قدرتمند برای معاملات و رشد اقتصادی است خاطر نشان کرد : در صورتیکه نقدینگی در کشور مهار نشود به شدت در اقتصاد مملکت مشکل وارد خواهد کرد.