ساخت انیمیشن در افترافکت

قبل از بیان کاربرد افترافکت در انیمیشن سازی ،نخست مختصری در مورد افترافکت توضیح دهیم:

نرم افزار افترافکت چیست؟

افترافکت یکی از از قدرتمند ترین و مشهورترین نرم افزارهای انیمیشن سازی در شرکت ادوبی است.تاریخچه این نرم افزار به سال ۱۹۹۳ برمیگردد .افترافکت نخست توسط شرکتی کوچک و گمنام ساخته و پس از یکسال توسط شرکت ادوبی خریداری و به بازار عرضه شد.استفاده از این نرم افزار در ساخت فیلم ،جلوه های ویژه و انیمیشن کاربرد دارد .پس برای افرادی که در این زمینه کار میکنند بدون شک نرم افزاری است که نام آن را بار ها شنیده اند.در حقیقت نرم افزار افترافکت یکی برنامه برای ایجاد جلوه های ویژه ،موشن گرافیک و کامپوزیت می باشد که برای عمل Post production در فیلم سازی و صدا و سیما استفاده می گردد.

یکی از ویژگی های مهم افترافکت ،قابلیت اتصال با برنامه های گرافیکی و سینمایی دیگری چون فتوشاپ ،پریمیر و ایلاستریتور است که این سه نرم افزار در حوزه انیمیشن سازی و گرافیک کاربرد دارند و برای افرادی که در این زمینه میخواهند فعالیت نمایند ،آشنایی با تمام این موارد الزامی است.بسیاری از انیمیشن سازی های مطرح جهان موفقیت خود را مدیون این نرم افزار میدانند.

بهترین آموزشگاه افترافکت

کاربردهای نرم افزار افترافکت

همانطور که در بالاتر نیز ذکر شد افترافکت در ساخت جلوه های ویژه بصری ،گرافیک متحرک ،موشن گرافیک ،و کامپوزیت تصاویر جایگاه ویژه ای دارد.استفاده از این نرم افزار در بسیاری از پروژه های مهم سینمایی دیده میشود .فیلم هایی نظیر گلادیاتور ،اسپایدر من ،جان سخت ،۳۰۰ ،آقا و خانم اسمیت از جمله پروژه هایی هستند که توسط این نرم افزار ساخته شده اند.علاوه بر این یسیاری از تبلیغات تلویزیونی نیز از این نرم افزار استفاده میکنند.

اما بطور کلی کاربردهای نرم افزار افترافکت به شرح زیر است:

برجسته ترین کاربردهای نرم افزار افترافکت

  • ساخت انواع انیمیشن های دو بعدی و سه بعدی
  • افکت دادن به کلیپ ها و فیلم ها نظیر کلیپ های عروسی
  • ایجاد جلوه های ویژه در فیلم های سینمایی
  • ایجاد موشن گرافیک یا همان گرافیک متحرک
  • کامپوزیشن یا ترکیب بندی

آموزشگاه نرم افزارهای سینمایی

در ادامه به بررسی تک تک موراد ذکر شده بشکل مختصر خواهیم پرداخت:

  1. ساخت انواع انیمیشن های دو بعدی و سه بعدی:صحنه های انیمیشنی دو و یا سه بعدی که توسط افترافکت ساخته شده است بسیار چشمگیر هستند .برای خلق صحنه های سه بعدی میتوان با استفاده از رنگ آمیزی های پیشرفته ای که در این نرم افزار تعبیه شده است استفاده نمود و انیمیشن های دو و یا حتی سه بعدی را خلق نمود.
  2. ایجاد افکت برای کلیپ ها و فیلم ها : در مورد این مورد از قابلیت های استفاده از نرم افزار افتر افکت میتوان گفت که حذف زوائد فیلم ها ،تلفیق چندین لایه از فیلم ،اضافه نمودن افکت های تصویری به فیلم و یا حتی تغییر رنگ آن ها اشاره نمود.همچنین افترافکت توانایی این را دارد که چندین لایه فیلم را با یکدیگر تلفیق نماید.
  3. ایجاد جلوه ویژه در فیلم های سینمایی : جلوه ویژه به معنی صحنه هایی از فیلم است که برای گروه فیلمبرداری غیر ممکن است و یا انجام آن با مخاطرات بسیاری همراه است و بدین منظور انیمیشن وارد میشود .میتوان توسط افترافکت صحنه هایی نظیر جنگ ها ،سقوط هواپیما ،غرق شدن کشتی ها ،سفینه های فضا پیما و … را ایجاد نمود.علاوه بر ایجاد اکشن ها برای یک فیلم ،میتوان به تولید بکگراند ها نیز پرداخت.بعنوان مثال طراحی یک شهر و یا جنگل که بیننده حتی متوجه مصنوعی بودن آن نیز نشود.
  4. ایجاد موشن گرافیک :موشن گرافیک به طرح های گرافیکی میگویند که دارای حرکت است.استفاده از موشن گرافیک در تبلیغات تلویزیونی ،تیتراژ فیلم ها ،بنرهای تبلیغاتی آنلاین و … استفاده میشود.
  5. کامپوزیت یا ترکیب بندی :ترکیب چندین فیلم که نهایتا یک فیلم را منجر شود ،کامپوزیت گویند.با این گفته ،ایجاد جلوه های ویژه جزء تفکیک ناپذیر قابلیت کامپوزیت در افترافکت هستند.کامپوزیت یا ترکیب بندی جزو مراحل پایانی یک پروژه است و افکت های نوری بر روی آن اعمال میگردد.

دوره آموزشی پریمیر

آموزش ساخت تیزر