دستور رهبری به دولت: نقدینگی را مهار کنید

رهبر انقلاب اسلامی ، آیت الله خامنه ای در دیدار هیئت دولت و خطاب به دولتمردان ، دستور کنترل نقدینگی را صادر کردند.

ایشان قرمودند: حرفی که همه میزنند این است.به مشکل نظام بانکی رسیدگی شود.و این کار بطور جدی باید انجام شود.

در حال حاضر با توجه به مشکل نقدینگی که در نظام بانکی داریم ، اگر میتوانستیم این نقدینگی را به سمت کارهای مفید و سازنده هدایت کنیم و کشور را پیش ببریم ، این میزان از نقدینگی نعمت بزرگی بود.اما در وضعیت کنونی بلای بزری است.واقعا چیز خطرناکی است.

این رقم نقدینگی خیلی رقم فوق‌العاده‌ای است؛ هم رقمش خیلی بالا است، هم رشدش زیاد است؛ ۱۵۰۰ هزار میلیارد یک چیز افسانه‌ای است.

به نظر من مسئله‌ی بانک‌ها و بخصوص تکیه‌ی روی مسئله‌ی نقدینگی احتیاج دارد به یک کارگروه دانا، حسّاس، پُرکار، خطرپذیر و شجاع؛ دولت باید به فکر تشکیل یک کارگروه باشد.

یک کارگروه قویّ فعّالِ شب‌وروزکار، معیّن بشوند  به این منظور که راه حلی برای برخورد با نقدینگی پیدا کنند و تصمیم بگیرند که با مسئله بانک ها چگونه برخورد کنند.

باید بخش های جذابی را برای جذب نقدینگی در نظر بگیرند که در این خصوص فهرستی را به من داده اند.

نگذاریم که این نقدینگی سرازیر بشود به طرف ارز و به طرف طلا و به طرف مسکن و به طرف کالاها، که خب طبعاً به هرجا که این نقدینگی رو کند و هجوم بیاورد، پدر آن منطقه درمی‌آید.

البته کارگروهی که هفته ای یک جلسه بخواهند جلسه داشته باشند بدرد نمیخورد.کارگروهی از ادم های فعال باید شبانه روز روی این مسئله کار کنند. بنشینند واقعاً کار کنند، فکر کنند، سرِ یک ماه، دو ماه، سه ماه یک برنامه‌ی کاری روشنی مشخّص کنند و بیاورند بدهند به آقای رئیس‌جمهور، دستور اقدام داده بشود و بلافاصله مشغول عمل بشوند؛ … یعنی یک‌چنین چیزی لازم است.