سلام

یکی از اعضای کمیسیون شورا و امور داخلی اینگونه بیان نمود: با اینکه تمامی منازل مسکونی خالی از سکنه شناسایی شده اند ،اگر ظرف مدت یکماه آینده نسبت به اجاره دادن آنان اقدام نشود دادستان بعنوان مدعی العموم وارد شده و منازل را اجاره خواهد داد.
ابوالفضل ابوترابی بیان نمود: ما در کشور دو میلیون و ۶۰۰ هزار منزل مسکونی خالی داریم که سه برابر میانگین دیگر کشورهای پیشرفته است و این املاک توسط مالکان آنها احتکار شده است.در کشورهای پیشرفته نظیر فرانسه مالکان را الزام می کنند تا منازل خود را اجاره دهند تا عرضه و تقاضا در بازار به تناسب برسد و فشار بر قشر مستضعف وارد نشود.

وی در ادامه افزود :در اول انقلاب نیز در شورای عالی انقلاب افرادی نظیر شهید بهشتی و مطهری و مراجع عظام از لحاظ شرعی بودن این نظر را داشتند و ما در این زمینه قانون لازم داشتیم.

وی در ادامه خاطر نشان کرد  طی پروژه مسکن مهر ۲میلیون و ۵۰۰ هزار خانه ساخته شد که در حمایت از قشر اسیب پذیر بود اما حالا رقمی نزدیک به این تعداد خانه خالی موجود است که اکثرا مربوط به افراد در خارج از کشور است.

وی افزود: این طرح به مالکان فرصت می‌دهد تا ظرف یک ماه منازل خود را اجاره دهند در غیر این صورت دادستان به عنوان مدعی العموم ورود می‌کند و کارشناسی رسمی از منزل بازدید کرده و آن را قیمت گذاری می‌کند. در نهایت دادستان خود قرارداد اجاره را تنظیم می‌کند و اجاره به صورت ماهیانه به دادستان پرداخت می شود.

وی در پاسخ به سوالی که در مورد شناسایی این املاک توسط قبوض ممکن است یا خیر گفت : مردم خود بهترین ناظر هستند .آنها میتوانند با گزارش واحد های مسکونی خالی از سکنه به شناسایی آنان کمک نمایند .پس از آن ما وارد عمل شده و نسبت به قیمت گذاری آنان اقدام و نسبت به اجاره آنان عمل خواهیم نمود.

وی در پاسخ به سوالی دیگر که آیا قانون مالیات می‌تواند راه حلی برای برخورد با این افراد باشد، بیان کرد: قانون مالیات در حال حاضر وجود دارد ولی وزارت راه و شهرسازی به دلایل متعددی که آورده است آن را اجرایی نمی‌کند که البته این دلایل از نظر ما واهی است. اکنون این قانون وجود دارد و برای اجرایی شدن آن باید پیگیری‌های لازم صورت گیرد.ابوترابی در پایان در پاسخ به این سوال که اگر مالکان برای فرار از این طرح منازل خود را به آشنایان خود به صورت صوری اجاره دهند چگونه می‌توان جلو آنها را گرفت، گفت: در این طرح چون مردم خود ناظر هستند اطلاع رسانی خواهند کرد. مردم خودشان بهترین منابع برای بیان حقایق هستند.