تبعات احتکار خانگی

بی تدبیری ها، سوء مدیریت‌ها و و سلب اعتماد مردم ، باعث بوجود امدن رفتارهایی هیجان انگیز گشته تا موجب شود مردم مایحتاج خود را در منزل احتکارنمایند.چیزی که به مراتب بیشتر از احتکارهای بزرگ به اقتصاد مملکت آسیب میرساند.

اینروزها مردم با هجوم به فروشگاه ها و با خرید بشکل از هر بسته چند عددی از مایحتاج خود ، بازار را بیش از پیش ملتهب نموده اند و به قول یکی از رسانه ها تب تند خرید موجب شده ترس از افزایش قیمت ها در جامعه بالا رود.همچنین این تب تند خرید مشکلی را از اقتصاد حل نمیکند و باعث افزایش گرانی ها میشود.

شاه حسینی،رئیس اجمن وارد کنندگان برنج گفت : اگر تب تند خرید و احتکار خانگش به بحث برنج برسد دیگر نمیتوان آن را کنترل نمود همانطور که در چند سال گذشته این اتفاق افتاد دلیل عدم قابلیت کنترل نیز به بحث نبود همخوانی میان عرضه و تقاضا ارتباط دارد.

بنابراین گزارش،در صورتی که هر خانواده ای ۵ گونی ۲۰ کیلوگرمی برنج را در خانه خود به تصور اینکه در آینده گران تر نشود ذخیره کند، با در نظر گرفتن حدود ۲۵ میلیون خانوار در کشور، رقم برنج ذخیره شده در خانه ها  به رقم  ۲ میلیون ۵۰۰ هزار تن می رسد که معادل مصرف برنج یکسال کل مملکت است و اینکار باعث خالی شدن کل بازار از برنج میشود.

اما به این نکته توجه داشته باشید که تا به کی میتوان مواد غذایی را در خانه ها انبار کرد و تاریخ انقضای این مواد تا چه حد است؟

ایا در زمان خرید این اقلام به این فکر نموده اید که با این کار توان خرید افراد کم توان را تا چه حد کاهش میدهید؟