ارگونومی محیط کار و کاربرد های آن

“ارگونومی” واژه ای است که برای بسیاری از افراد آشنا است. این مفهوم در حوزه دکوراسیون بسیار استفاده میشود. اگر بخواهیم ارگونومی را معنی کنیم میتوانیم بگوییم علمی است که میتواند شرایط کار و محیط مناسب با شرایط بدنی انسان را تلفیق کنید. به زبان ساده تر، ما میتوانیم با رعایت اصول و قوانین مشخصی آسیب ها و مشکلات جسمانی ناشی از کار با کامپیوتر را کاهش دهیم که این خود موجب کاهش هزینه های درمانی نیز می شود. یعنی اگر در محل کار خود موام پشت میز شسته اید و با کامپیوتر سر و کار دارید، نکات مربوط به ارگونومی را انجام دهید تا دچار مشکلات جسمی مانند گردن درد، کمر درد و یا مشکلات بیماری نشوید.

از دیگر مزیت های ارگونومی این است که هنگامی که در شرکت و یا محیطی اداری، کارکنان اصول ارگونومی را رعایت کنند، میزان بهره وری و کیفیت عملکرد آن ها افزایش می یابد. پس اگر شما کار فرمای یک شرکت هستید و یا دفتر اری دارید که کارمندان شمت روزانه ساعت هایی را با سیستم مشغول به کارند، این مقاله را با دقت بخوانید. مطمئن باشید هر چقدر ارگونومی را بیشتر رعایت کنید، هم شما و هم کارمندانتان آرامش بیشتری دارند و در نتیجه بار روانی مثبتی نیز به وجود می آید که موجب بالا رفتن راندمان کاری همه افراد خواهد شد.

اما رعات ارگونومی تنها بر عهده کارفرما نخواهد بود بلکه خود افراد به تنهایی میتوانند به ارگونومی خود در محیط کاری خود کمک نمایند.بدین منظور افراد میتوانند :

  1. به وضعیت طبیعی نشستن خود دقت نمایید.بدین منظور پاها را در جلوی خود و بر روی زمین بگذارید.دست هایتان را بر روی ران ها و شانه ها را به عقب متمایل نمایید.اگر در این حالت احساس راحتی مینمایید ،ارگونومی صندلی برایتان مناسب است.
  2. محل موس و کیبورد را به درستی تنظیم نمایید.بدین منظور باید ارتفاع آن ها را در حد ۶ سانتیمتر بالاتر از پاهای خود قرار داده و شیب کیبورد را تا حد امکان کم نمایید.
  3. محل مانیتور را به درستی تعیین نمایید.بدین منظور کافیست در حالی که به صندلی تکیه داده اید ،دستتان را دراز نمایید تا انگشتتان به صفحه مانیتور برسد.همچنین صفحه گوگل را باز نمایید.اگر ادرس بار گوگل روبروی شما قرار دارد ،ارتفاع آن به درستی تنظیم شده است.
  4. صندلی مناسبی را انتخاب نمایید.در مورد صندلی مناسب باید گفت که ارتفاع آن به حدی است که زمانی که بر روی صندلی نشسته اید ،کف پاهایتان بر روی زمین قرار میگیرد.
  5. استراحت به عضلاتتان دهید.بدین منظور که پس از یک ساعت بلند شده و راه بروید تا عضلات خود را از اسپاسم دور نگه دارید.

اما قوانین و فاکتور های دیگری نیز وجود دارد که میبایست توسط طراحان داخلی تنظیم شود مانند:

    • رعایت اصول نورپردازی: نورپردازی در محیط باید به گونه ای باشد که موجب آزار چشم در استفاده از مانیتور نگردد.همچنین استفاده از نور طبیعی با حداکثر توان نیز از اصولی است که ضمن رعایت ارگونومی ،موجب کاهش هزینه ها خواهد شد.
    • رنگ : رنگ ها نیز از مواردی هستند که در ارگونومی مناسب تاثیر دارند.بدین منظور از اثرات رنگ ها در روحیات افراد غافل نشوید.
    • بافت اشیا : در مورد ارگونومی اشیا ،باید بافت آن ها در نظر گرفت.بعنوان مثال در مورد جنس صندلی ها ،باید به گونه ای انتخاب گردد که موجب خیس شدن بواسطه عرق کردن افراد نشود.
    • تناسب با فرم بدنی : این مورد در مورد انتخاب وسایل مورد استفاده افراد صدق میکند.بدین معنی که بعنوان مثال صندلی ها باید به گونه ای انتخاب گردند که فرم بدنی افراد را تحت تاثیر منفی قرار ندهند و یا میزها متناسب با نوع کاربری افراد تهیه گردد.

بهترین شرکت دکوراسیون داخلی

مبلمان اداری

دکوراسیون داخلی