هندوانه را بصورت ناشتا نخورید

از جمله میوه های تابستانه که طبعی سرد و تر دارد هندوانه است که بدن را خنک مینماید.اما افراد برای فرار از گرمای تابستان نسبت به خوردن هندوانه خنک اقدام مینمایند که این امر برای بدن مضر است.

خواص هندوانه

هندوانه مهار کننده صفرای بیش از حد است که عامل بسیاری از بیماری ها در بدن است. این میوه با افزایش رطوبت های بدن و مهار ترشح صفرای زیادی از بروز سنگ‌‌های صفراوی پیشگیری کرده یا حتی به دفع شن‌ریزه‌ها و لجن‌های صفراوی که امروزه خیلی‌ها دچار آن هستند و اکثرا مجبور به جراحی صفرا می‌گردند کمک کند.

هندوانه موجب افزایش اب خون که همان بلغم است میشود که موجب رطوبت خون میشود.هندوانه خاصیت مدر است که برای افرادی که دچار سنگ کلیه هستند مفید است.خصوصا در افرادی که طبع گرم و خشک دارند از این خاصیت هندوانه سود بیشتری میبرند زیرا با افزایش حجم ادرار موجب دفع سنگ کلیه میشوند.

هندوانه همچنین برای افرادی که تب دارند مفید است و همراه با شیرخشت یا سکنجبین مصرف میشود. البته برای رفع صفرای زیاد و سوزش و زردی بهتر است سکنجبین خیلی شیرین نباشد بلکه ملس باشد.

چرا مصرف هندوانه بصورت ناشتا توصیه نمیشود؟

 خوردن هندوانه بصورت ناشتا و بلافاصله پس از ورزش نیز توصیه نمیشود.به طور کلی در مواقعی که معده گرم است و خالی خوردن هندوانه ممنوع است. علت این است که هندوانه وارد معده‌ای می‌شود که گرم و خالی بوده و بر اساس قانون طب سنتی ورود نوشیدنی‌های خنک به معده خالی ممنوع است و باید صبر نمود تا حرارت معده قدری کاهش یابد.

شب هنگام عمل هضم تمام میشود و در صبح معده خالی است و گرم میشود مانند روزهایی که شخص روزه است. مثل ظرف پخت غذا که بدون محتویات روی شعله قرار داده شود. ناشتا مصرف کردن چیزهای خیلی خنک باعث سرد و ضعیف شدن و شلی عضلات معده شده و نیز آسیب‌هایی به کبد و طحال وارد کرده منجر به سردی مخصوصا کبد و اختلال هضم می شود.

از مصرف هندوانه به همراه دیگر میوه های سرد بپرهیزید زیرا موجب سستی و لاغری میشود.