علت خستگی بعد از بیدار شدن چیست؟

پریسا عدیمی، فلوشیپ خواب  در رابطه با خستگی بعد از خواب گفت: یکی از عوامل احساس خستگی پس از بیدار شدن کمبود خواب است .بدین معنی که فرد طی یک هفته تا یکماه گذشته از خواب کافی بهره مند نبوده است.

علت بعدی مسائل متابولیک داخلی یعنی فعل و انفعالات شیمیایی که داخل بدن اتفاق می افتد و سطح قند و سدیم و پتاسیم بدن را کنترل می کند، به میزان لازم نباشد.

به عنوان مثال، ممکن است فردی به علت فشار خون داروهایی را استفاده کند که سطح پتاسیم یا سدیم بدنش پائین می افتد و یا فردی که انسولین استفاده می کند.

در واقع عدم تناسب میزان الکترولیت هاست که باعث میشود فرد پس از بیدار شدن از خواب احساس خستگی کند.

به گفته وی: خستگی یک علامت غیر اختصاصی است که در جریان خیلی از بیماری های داخلی همراه بیمار است، ولی به طور خاص در ۴۰_۳۰ سال اخیر یکی از علت های مهم خستگی را در فردی که سالم است و دارویی مصرف نمی کند، مسئله قطع نفس شبانه مطرح کردند؛ یعنی افرادی که به طور کافی می خوابند اگر به دلایل مختلف مغز یا قلب تحت فشار باشد، به قطع نفس شبانه دچار می شود و نمی تواند یک خواب راحت داشته باشد، پس از بیدار شدن از خواب احساس خستگی دارد.

عدیمی گفت: وقتی فردی مراجعه می کند و شکایت از خستگی بعد از خواب دارد، باید از هر لحاظ شرح حال کامل از یک ماه اخیر از او بگیریم. از جمله مسائل داخلی، نرولوژیک، نوع خوابیدن، زمان خواب، زمان بیدار شدن یا خر و پف است.

وی گفت: باید از وی شرح حال کاملی دریافت کرد و سوال کرد آیا تنها احساس خستگی دارد و یا احساس گرفتگی عضلات دارد و باید از وی آزمایش های تیروئید فقند ،کلیه و … گرفته شود.حتی اگر فرد در خواب خرناس میکشد بطوریکه فردی که در اتاق کنار است متوجه شود بسیار حائز اهمیت است.

عدیمی در پاسخ به سوال خبرنگار پزشکی باشگاه خبرنگاران، مبنی بر اینکه میزان خواب در افراد چقدر باید باشد، گفت: میزان خواب از ۱۸ ساعت در نوزادان تا ۸ ساعت در افراد بالغ متغیر است.

جالب است بدانید تحقیقات نشان داده است که افرادی وجود دارند که با توجه به نوع ژنشان اصلا نمی توانند صبح زود بیدار شوند. در ضمن اگر فرد بخواهد کمبود خواب شب را بعدازظهر جبران کند، از نظر بهداشت بدن وضع خوبی نیست، اما خواب بعدازظهر باید در حدود ۱۵ دقیقه باشد.