ساخت انیمیشن در افترافکت

قبل از پرداختن به توضیح انیمیشن سازی در افترافکت لازم است بطور خلاصه بیان نماییم که افتر افکت چیست؟

افترافکت چیست؟

یکی از قدرتمند ترین نرم افزارهای شرکت ادوبی ،نرم افزار افتر افکت است.تاریخچه این نرم افزار به سال ۱۹۹۳ برمیگردد .تین نرم افزار نخست توسط یک شرکت گنام وناشناخته تولید شد اما پس از یک سال به شرکت ادوبی فروخته شد.استفاده از این نرم افزار در ساخت فیلم ،جلوه های ویژه و انیمیشن کاربرد دارد .پس نامی آشنا برای افرادی است که در این زمینه فعالیت دارند.در حقیقت نرم افزار افترافکت یکی برنامه برای ایجاد جلوه های ویژه ،موشن گرافیک و کامپوزیت می باشد که برای عمل Post production در فیلم سازی و صدا و سیما استفاده می گردد.

یکی از مزیت های افترافکت قابل این است که قابلیت انطباق با نرم افزارهای گرافیکی نظیر فتوشاپ ،ایلاستریتور و پریمیر را دارد. تمام این سه نرم افزار در حوزه انیمیشن سازی کاربرد دارند و برای افرادی که در این زمینه میخواهند فعالیت نمایند ،آشنایی با تمام این موارد الزامی است.بسیاری از انمیشن های مطرح جهان ،موفقیت خود را مدیون این نرم افزار هستند.بدین منظور میتوانید در کلاس آموزش افترافکت شرکت نموده و از مزایای استفاده از این نرم افزار انیمیشن سازی استفاده نمایید.

کاربردهای نرم افزار افترافکت چیست؟

همانگونه که در بالاتر نیز عنوان شد استفاده از این نرم افزار در ساخت جلوه های ویژه بصری ،گرافیک متحرک ،موشن گرافیک ،و کامپوزیت تصاویر جایگاه ویژه ای دارد.استفاده از این نرم افزار در بسیاری از پروژه های مهم سینمایی دیده میشود .فیلم هایی نظیر گلادیاتور ،اسپایدر من ،جان سخت ،۳۰۰ ،آقا و خانم اسمیت از جمله فیلم هایی هستند که توسط این نرم افزار ساخته شده اند.البته بسیاری از تبلیغات تلویزیونی نیز از این نرم افزار استفاده میکنند.اما بطور کلی برخی از مهمترین کاربردهای نرم افزار افترافکت عبارتند از :

مهمترین کاربردهای نرم افزار افترافکت

  • ساخت انواع انیمیشن های دو بعدی
  • ایجاد جلوه های ویژه در فیلم های سینمایی
  • کامپوزیشن یا ترکیب بندی
  • افکت دادن به کلیپ ها و فیلم ها نظیر کلیپ های عروسی
  • ایجاد موشن گرافیک یا گرافیک متحرک

و اما در ادامه به بررسی اجمالی این موارد میپردازیم:

  1. استفاده در ساخت انواع انیمیشن های دو بعدی:صحنه های انیمیشنی دو و یا سه بعدی که توسط افترافکت ساخته شده است بسیار زیبا و حیرت انگیز هستند .برای خلق صحنه های سه بعدی میتوان با استفاده از رنگ آمیزی های پیشرفته ای که در این نرم افزار تعبیه شده است استفاده نمود و اثری سه بعدی را خلق نمود.
  2. استفاده از آن در ساخت انواع کلیپ و موزیک ویدئو : در مورد این مورد از قابلیت های استفاده از نرم افزار افتر افکت میتوان گفت که حذف زوائد فیلم ها ،تلفیق چندین لایه از فیلم ،اضافه نمودن افکت های تصویری به فیلم و یا حتی تغییر رنگ آن ها اشاره نمود.علاوه بر این میتوان توسط افترافکت ،فرمت های متفاوت تصوییری را به یکدیگر تبدیل نمود.
  3. کاربرد در ایجاد جلوه های ویژه فیلم ها : جلوه ویژه به معنی صحنه هایی از فیلم است که برای گروه فیلمبرداری غیر ممکن است و یا انجام آن با مخاطرات بسیاری همراه است و بدین منظور انیمیشن وارد میشود .بدین منظور میتوان توسط افترافکت صحنه هایی نظیر سقوط ،جنگ هایی با تعداد بالای جنگجو ،تصادفات و … خلق و ایجاد نمود.علاوه بر ایجاد اکشن ها برای یک فیلم ،میتوان به تولید بکگراند ها نیز پرداخت.بعنوان مثال طراحی یک شهر و یا جنگل که بیننده حتی متوجه مصنوعی بودن آن نیز نشود.
  4. ایجاد موشن گرافیک :موشن گرافیک به طرح های گرافیکی میگویند که دارای حرکت است.استفاده از موشن گرافیک در تبلیغات تلویزیونی ،تیتراژ فیلم ها ،بنرهای تبلیغاتی آنلاین و … استفاده میشود.
  5. کامپوزیت یا ترکیب بندی : کامپوزیت به ترکیب چند فیلم گفته میشد که در نهایت منجر به ساخته شدن یک فیلم یا صحنه ای واحد میگردد.با این گفته ،ایجاد جلوه های ویژه جزء تفکیک ناپذیر قابلیت کامپوزیت در افترافکت هستند.در واقع کامپوزیت جزو مراحل پایاینی انجام یک پروزه است و بدین منظور پس از قرار دادن تکه های فیلم در کنار یکدیگر ،اصلاحات رنگی و نوری را بر روی آن انجام میدهید.