ترامپ ۷ شرط برای مذاکره با ایران را پذیرفت

روزنامه کویتی به نقل از دیپلماسی ایران ادعا کرده است که دونالد ترامپ ۷ شرط برای مذاکره با ایران را پذیرفه است.شرط هایی که انقدر سخت بودند که به نظر میرسید ترامپ آنها را قبول نکند.

 به نوشته الجریده این ۷ شرط عبارت بودند از:

بازگشت آمریکا به توافق هسته ای و اجرای تمامی تعهداتش

ارائه تضمین امریکا برای عدم تلاش برای براندازی نظام

توقف تهدیدات نظامی امریکا علیه ایران.

پایان دادن به تحریم های جدید علیه اقتصاد ایران

پایان دادن به اختلاف افکنی میان ایران با کشورهای عربی

توقف فشار و تحریم شرکت های اروپایی برای تجارت با ایران

توقف فشارهای اقتصادی

به گفته الجریده ، مسئولان نظام های مختلف از پذیرفتن پیش شرط های جمهوری اسلامی ایران توسط ترامپ شوکه شدند.

روزنامه الجریده ادعا میکند که این قبول پیش شرط از سوی ترامپ بدون پشتوانه نبوده و مقدمات آن از قبل فراهم شده بوده.به گفته این روزنامه قبل از اینکه ترامپ با این پیش شرط ها اعلام موافقت نماید ، یک میانجی عمانی پیام های ایران را به واشنگتن رساند.مفاد این پیام ها این بود که ایان به شرطی پشت میز مذاره با آمریکا مینشیند که آمریکا ۷ شرط را بپذیرد و در راس تمام این شروط بازگشت آمریکا به مذارکات هسته ای است. در مقابل ایران با ایالات متحده برای حل دو بحران یمن و سوریه همکاری خواهد کرد و با امریکایی ها در عراق و افغانستان هماهنگی خواهد داشت.

به گفته این منابع، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران قبل از آغاز تور اروپایی روحانی در ابتدای ماه ژوئن گذشته شروط ایران را در نامه ای به اطلاع عمانی ها رساند و یوسف بن علوی، وزیر امور خارجه عمان در سفر اخیر خود به واشنگتن این نامه را به امریکایی ها داد.

این منبع در ادامه افزود که برخلاف انتظار ایرانیان ، آمریکا این شروط را پذیرفت.به موجب این اعلام جیمز متیس ، وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد که آمریکا هیچ برنامه نظامی برای حمله به ایران ندارد.

اعلام آمادگی ترامپ برای قبول شروط برای ایرانیان نیز غیر قابل انتظار بود و تصور میکردند مدت زمانی را برای پذیرفتن  آن صرف نمایند.

بن علوی قصد داشت تا پس از برگشت از امریکا به ایران بیاید تا نتیجه صحبت هایش با آمریکایی ها را به ایرانی ها بدهد.اما طرف ایرانی از وی خواست تا زمان برگشت ظریف از سفار خارجی اش صبر نماید.

به گفته این منابع امریکایی ها همچنین پیشنهاد داده اند تا دیداری مقدماتی میان ظریف با مایک پمپئو، وزیر امور خارجه امریکا در سنگاپور و در حاشیه نشست آسه آن صورت بگیرد تا به دنبال آن حسن روحانی و دونالد ترامپ در نیویورک و در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در ماه سپتامبر با یکدیگر دیدار کنند.

الجریده ادعا کرده که ایران با وجود اختلافات شدید مقامات ایرانی در حال بررسی پیشنهاد امریکایی هاست.

درخواست میانجی گری عمان میان ایران و امریکا توسط وزارت امور خارجه ایران رد شد.