تفاوت HTML 4 و ۵

عبارت HTML برگرفته از عبارت Hyper Text Markup Language است .این عبارت به معنی زبان نشانه ذاری ابر متن هاست.از این زبان برای ساخت و ارائه محتوا به شبکه جهانی وب استفاده میشود.این زبان یکی از معروف ترین و به عبارت دیگر ، معروف ترین زبان در دنیای وب است.
چیزی که در دوره آموزشی طراحی سایت خواهید شنید این است که تا پیش از شناخت زبان HTML نخواهید توانست طراح سایت شوید.
HTML یک زبان نشانه گذاری سطح بالا است که برای ساخت صفحات استاتیک وب سایت استفاده میشود.البته ناگفته نماند که از این زبان بعنوان پیش نیاز برنامه نویسی با زبان هایی که برای ساخت صفحات داینامیک استفاده میشود نیز استفاده میشود.بنابراین ناگفته پیداست که برای ورود به عرصه برنامه نویسی لازم و ضروری است که زبان HTML را بیاموزید.
اما در برخی از آموزشگاه ها HTML4 و در برخی دیگر نظیر کلاس های آموزش برنامه نویسی پرتو زبان HTML5 تدریس میشود.اما تفاوت این دو در چیست؟

هدف هایی که با HTML محقق میشود:

۱٫ تولید رابط های کاربری و فرم های ورود اطلاعات
۲٫ توضیف ساختار معنایی اطلاعات
۳٫ توصیف ساختاری وبسایت(در دنیای وب امروز این مورد تقریبا منسوخ شده و این کار به CSS سپرده شده است)
جالب است که بدانید تمامی کد ها در نهایت به کدهای HTML تبدیل و پس از آن قابلیت نمایش توسط مرورگرها را خواهند داشت.در HTML شما با واژه ای بنام تگ سر و کار دارید بطوریکه هر کدام دارای خصوصیات منحصر بفردی هستند.توسط این تگ ها به مرورگر اعلام میشود که هر بخش از صفحه چه نوع عنصری است و باید به چه شکلی نمایش داده شوند.

تفاوت HTML4 و HTML5

پس به بیان چند مورد از این تفاوت ها میپردازیم:

۱٫ ساده سازی دستورات

در HTML5 دستورات ساده سازی شده اند.بعنوان مثال در این ورژن برای تعریف Doctype تنها کافی است از دستور استفاده نمایید.دیگر دستورات نیز به همین منوال ساده سازی شده اند.

۲٫ اپدیت روزمره

در این نسخه از html به روز رسانی چندین بار در سال صورت مییرد و در نتیجه دائما در حال پیشرفت است.اما برای این تغییرات چندین باره در سال ،جای نگرانی نیست.زیرا تمامی مواردی که در html4 بعنوان مباحث اصلی و پایه مطرح بودند ، در این نسخه نیز بعنوان پایه مباحث مورد استفاده قرار میگیرند.

۳٫ اضافه شدن تگ های معنایی

به ترتیبی که دیگر نیازی نیست تگ ها را در CSS دوباره تعریف نمایید .

۴٫ منسوخ شدن تگ ها

در html5 اصل بر این است که برای موراد گرافیکی از CSS استفاده شود .در نتیجه اجازه نخواهید داشت که از تگ های تنظیم کننده فونت در کدهای HTML استفاده نمایید.یکی از مواردی که باعث برتری HTML5 نسبت به HTML4 شده است نیز همین موضوع است.

۵٫ فرم های جدید در HTML5

ایجاد فرم ها برای برنامه نویسان یکی از دغدغه های همیشگیشان است.در HTML5 با افزوده شدن امکانات جدید به شما این اجازه داده خواهد شد برای فرم ها امکاناتی نظیر اعتبارسنجی فرم بشکل لوکال و در سمت کلاینت را اختصاص دهد.بعنوان مثال برای وارد نمودن ایمیل اگر کاربر اشتباهی انجام دهد دیگر نیازی نیست که شما وارد عمل شوید.HTML5 بصورت خودکار این عمل را انجام میدهد و در صورت بروز خطا پیغامی مناسب را به کاربر نمایش میدهد.

دوره آموزش وردپرس

۶٫ تگ

به عقیده کارشناسان در عرصه وب ،با اضافه شدن این تگ ،عمر فلش به پایان رسیده است زیرا توسط این تگ به راحتی میتوان امکانات انیمیشنی وب را در اختیار کاربر سایت قرار داد.یکی از دلایلی که این تگ را بر فلش برتری بخشیده این است که امکانات انیمیشنی تگ canvas علاوه بر امکانات بسیار زیادی که برای ساخت انیمیشن ها دارد ،عدم نیاز به پلیر برای نمایش انمیشین ها است .چیزی که فلش را در معرض خطر مرگ در برابر html5 قرار داده است.

۷٫ تگ های

مشکلاتی که همواره گریبانگیر برنامهنویسان است اضافه نمودن عکس ها و ویدئوها است.در html5 این مشکل رفع شده و برنامه نویسان به راحتی توسط دو تگ ذکر شده میتوانند ویدئوها و فایل های صوتی خود را داخل کد ها بگنجانند.علاوه بر آن کاربران با بکار بردن این تگ ها نیازی ندارند پلیرهای خاصی مانند flash را برای نمایش آن ها نصب کنند.

این ها تنها برخی از امکاناتی بود که html5 نسبت به html4 داشت و برترین هایی در زمینه کارایی و آسانی برنامه نویسی را برای شما به ارمغان میاورد.بنابراین بهتر است در بکارگیری و آموزش این دو ورژن از html تجدید نظر نموده و برای راحتی کار خودتان و زیبایی و سادگی بیشتر وبسایت خود از html5 استفاده نمایید.

تفاوت HTML4 و HTML5 از زمین تا آسمان نیست! بنابراین موضوعی نیست که در یک مقاله بتوانیم بدان بپردازیم.علاوه بر طراحی سایت میتوانید در آموزشگاه معماری نیز ثبت نام نموده و از مزایای آموزش دوره های طراحی بهره مند گردید.کافی است تا در بهترین آموزشگاه کامپیوتر ثبت نام نمایید و با خیال راحت دوره های آموزشی خود را طی نمایید.