همه چیز در مورد پاورپوینت

بطور حتم تا بحال چندین بار نام پاورپوینت به گوشتان خورده است

اما در این مقاله قصد داریم به معنی پاور پوینت و کاربرد آن بپردازیم.

پاور پوینت یکی از مهارت های هفتگانه icdl است که در پکیج  آفیس گنجانده شده.در مورد تاریخچه پاور پوینت باید گفت که این داستان به دهه های قبل برمیگردد.در زمانیکه در سمینارها و کنفرانس ها سخنرانان حرفه ای برای سخنرانی و آموزش های خود از دستگاه های اسلایدر استفاده مینمودند و افرادی نیز بعنوان اپراتور در سالن حاضر بودند تا در زمانی که سخنران دستور تعویض اسلایدر را میداد ، اسلایدرهای رنگی ۳۵ میلیمتری را در دستگاه تعویض مینمودند.

در دوره آموزشی icdl خواهید توانست پاور پوینت را فراگیرید.
همانگونه که قبلا نیز گفته شد پاورپوینت یکی از هفت مهارت icdl است.
طراخ و ایده پرداز اصلی پاور پوینت “رابرت گاسکینز” بود که ایده خود را از داستان فوق گرفته بود و قصد داشت برنامه ای طراحی نماید که در زمان ارائه ،مورد استفاده قرار گیرد.وی ایده خود را با همکاری توماس رادکین و دنیس استین ،کلید زد و پس از مدتی مورد استقبال شرکت اپل واقع شد.
نسخه اولیه این نرم افزار در ابتدا “پرزنتر” نامیده شد که پس از مدتی با نام پاورپوینت به بازار عرضه شد.
پاورپوینت در ابتدا برای سیستم عامل مکینتاش طراحی شد و در همان سال یعنی سال ۱۹۸۷ شرکت MICROSOFT این نرم افزار را با قیمتی برابر ۱ میلیون دلار خریداری نمود .
در نهایت در سال ۱۹۹۰ همزمان با انتشار نسخه اصلی ویندوز ۳ ،نرم افزار پاورپوینت نیز به بازار عرضه شد.
بنابر آمار ،از سال ۲۰۱۲ انواع نسخه های مختلف پاور پوینت با نصب بیش از یک میلیارد کامپیوتر ،رقمی معادل ۹۵ درصد از کل سهم نرم افزارهای ارائه سمینار را از آن خود کرد

کلاس آموزش ورد یکی دیگر از مهارت های icdl است که در آن به نگارش انواع متون میپردازد.

بنا بر آمار موجود در هر ثانیه ۳۵۰ بار نرم افزار پاور پوینت مورد مصرف قرار میگیرد.

پاورپوینت چیست

کلاس آموزشی آی سی دی ال

پرده نگار و یا پاور پوینت به هر برنامه ای گفته میشود که بتوان توسط ان اسلایدر ،تصاویر و متون را بر روی پرده به مخاطبان نمایش داد.
ششمین مهارت از مهارت های هفتگانه کامپیوتر ،پاورپوینت و یکی از نرم افزارهای بسته نرم افزاری مایکروسافت آفیس است و همانطور که از نام آن پیداست یکی از نرم افزارهای پرکاربرد اداری که در ادارات و شرکت ها مورد استفاده قرار میگیرد.
یکی از مزیت هایی که پاورپوینت دارا است ،قابلیت تصحیح غلط های املایی است که این تنها مزیت این نرم افزار پر کاربرد نیست.علاوه بر این مورد کاربران میتوانند تمامی متون ،تصاویر و … را در اسلاید ها ویرایش نمایند.کاربران قادرند بر روی اسلاید های خود صدا قرار داده و یا انیمیشن را به اسلاید های خود اضافه نمایند.
مزیت استفاده از پاورپوینت در زمان ارائه و سمینارها

• سهولت در بازنگری و ویرایش مطالب
• قابلیت استفاده برای افراد مخاطب
• تشویق شخصی که ارائه میدهد به برگزاری سمینار با حرفه ای ترین وسایل
• افزایش میزان تمرکز مخاطب و به دنبال آن افزایش یادگیری
• امکان تلفیق چند رسانه ای و آموزشی اثر بخش

بنابر تحقیقاتی که دانشمندان انجام داده اند ،افراد در زمانی که آموزش و ارائه مسائل بشکل بصری باشد ،نسبت به زمانیکه تنها شنیدار دارند ،یادگیری بیشتری دارند.

آموزشگاه آی سی دی ال در شرق تهران

جایگزین های پاورپوینت کدام برنامه ها هستند

برای ارائه مطالب نرم افزارها و امکانات بسیاری نظیر گوگل اسلاید شو ،پرزی ،کی نوت ،زوهو و … وجود دارند و شما میتوانید از تمام این نرم افزارها و امکانات استفاده نمایید اما در برخی از موارد پاورپوینت نسبت به رقبای خود پیشی میگیرد.بعنوان مثال نرم افزار پرزی از فونت فارسی پشتیبانی نمیکند و امکان استفاده از این نرم افزار تنها تا زمانی است که بخواهید ارائه خود را به زبان اصلی ارائه دهید.ساده بگویم پاورپوینت اصلا نرم افزار ساده و پیش پا افتاده ای نیست.تنها از آن بشکلی ابتدایی و توسط افرادی مبتدی مورد استفاده قرار میگیرد.درست مانند یک تانک جنگی حرفه ای که در دستان یک کودک خردسال قرار گرفته است!

اشتباهات رایج در ساخت اسلاید ها در پاورپوینت
مزر باریکی است بین استفاده صحیح از یک تکنولوژی و زیاده روی و اغراق و استفاده نامطلوب از آن تکنولوژی به ترتیبی که بر روی مخاطب اثر معکوس بگذارد.در مورد نرم افزار پاورپوینت نیز این مطلب صدق میکند .در ادامه به ذکر برخی از مواردی که سخنران ها مرتکب آن شده و باعث اثر معکوس بر مخاطب میشوند خواهیم پرداخت ؛

پشت به مخاطب نایستید

یک نکته روانشناسانه ،چشم در چشم مخاطب به ارائه مطالب پرداختن است.این مساله باعث بالا بردن تمرکز و توجه مخاطب به سخنان شما خواهد شد.بنابراین اگر مطالب خود را نیز آماده ننموده اید و باید آن را از روی اسلایدر بخوانید ،سعی نمایید با نیم نگاهی به مطالب و رو به روی مخاطب نسبت به ارائه اقدام نمایید.

کلاس آموزش کرل

استفاده از تصاویر کوچک و بی کیفیت
همانطور که در قبل تر نیز عنوان نمودیم ،استفاده از تصاویر و جلوه های بصری در آموزش و به یاد سپردن موارد ارائه شده نقش بسزایی دارد.لذا در انتخاب عکس های بزرگ و با کیفیت وقت زیادی را بگذارید تا نتیجه آن را ببینید.
نوشتن متون در اسلایدها
در صورتی که تمامی متون را بشکل واضح و کامل بر روی اسلاید ها نوشته باشید ،به مخاطب این مورد را میفهمانید که برای این ارائه وقت کافی را نگذاشته اید و برای سخنرانی آماده نیستید.سعی نمایید نکات را بشکلی مختصر در اسلاید ها بنویسید بشکلی که با یک نگاه متوجه ادامه جمله شوید . ناچار به کتابی خواندن محتوا از روی اسلاید ها نشوید.
استفاده از فونت کوچک و ناخوانا
در صورت استفاده از فونت های فانتزی و یا کوچک نه تنهای به زیبایی اسلاید ها کمکی نمیکند که باعث از دست دادن تمرکز مخاطب خواهد شد.لذا سعی کنید بجای صرف تمرکز و حواس مخاطب برای کشف نوشته های شما ،با استفاده از فونتی خوانا و درشت ،تمام حواس وی را به خود و حرف هایتان جلب نمایید .
استفاده بیش از حد از افکت ها و تصاویر متحرک
این را از یاد نبرید که در عین اینکه سعی در زیبا شدن اسلاید خود دارید ،حواس مخاطب را از اصل موضوع دور نکنید.پس سعی نکنید تمام توانایی خود را به مخاطب نمایش دهید چون این کار باعث غیر حرفه ای نشان دادن شما میشود.

آموزشگاه فتوشاپ عکاسی

مواردی که با رعایت آن ها میتوانید ارائه ای حرفه ای تر را برای مخاطب به ارمغان آورید
• استفاده از فونتهای شناخته شده و مرسم نظیر B Nazanin ,B Yekan ,IranSance و … که خوانا هستند شما را فردی رسمی و حرفه ای جلوه خواهد داد.

• در بکار بردن جلوه های انیمیشنی در صورتیکه مخاطبان شما افرادی بالغ هستند بشدت بپرهیزید.زیرا رسمیت شما را زیر سوال میبرد.
• از قرار دادن صدا یا موسیقی در زمانی که ارائه شما رسمی است و نیاز به تمرکز بالا دارد بپرهیزید.زیرا تمرکز مخاطب را از محتوای اصلی دور میکند.
• در برخی از ورژن های پاورپوینت برای اشکال بطور خودکار سایه گذاری انجام میشود که سعی نمایید در مواردی که این امر ضرورت ندارد از آن اجتناب نمایید.
• در هر اسلاید به نوشتن تنها سه یا چهار خط بسنده کنید.زیرا در صورتیکه تمام متن را در اسلاید بکار ببرید مخاطب با خواندن متن دیگر به سخنان شما توجهی نخواهد کرد.

آموزشگاه گرافیک