نکات طلایی نگهداری از گیاه بنجامین

نگهداری گل بنجامین در منزل دارای نکاتی که است که حتما باید قبل از اقدام به پرورش این گیاه باید آنها را مطالعه کرد و از نیازمندی ها و نوع زندگی این گل مطلع شد. با دانستن آفات و بیماری ها و آگاهی از نحوی پیشگیری از این قبیل بیماری ها میتوان گل شاداب و زیبایی را در آپارتمان خود پرورش داد.

نکات طلایی نگهداری از گیاه بنجامین

نگهداری گیاه بنجامین در خانه

نام فارسی این گل فیکوس بنجامین و نام علمی آن ficus benjamina می باشد در زبان انگلیسی به این گل انجیر مجنون نیز گفته می شود. این گل زیبا از خانواده ی موراسه است. معیار زیبایی این گیاه برگ و تنه است و گل نمی دهد.

فیکوس بنجامین یکی از موفق ترین گیاهان زینتی آپارتمانی است؛ با این حال نگهداری گل بنجامین در منزل کمی سخت است و نیاز به مراقبت های بیشتری دارد.

انواع گل بنجامین 

گل بنجامین دارای انواع متفاوتی است که میتوان به چند نوع آن در زیر اشاره کرد. هر کدام از انواع گل بنجامین بر اساس شکل ظاهری و رنگ برگ ها نام گذاری شده اند.

_گل بنجامین ابلق دارای برگ های سبز روشن و سفید

_گل بنجامین سیلور دارای برگ های سبز تیره و سفید

_گل بنجامین بلاک ( سیاه) دارای برگ های سبز تیره

_ گل بنجامین سبز دارای برگ های سبز روشن

میزان نور و دمای مورد نیاز بنجامین

فیکوس بنجامین به نور زیادی نیاز دارد و اما نور مستقیم آفتاب خصوصا نور تابیده از پشت شیشه باعت آسیب به برگ های گیاه می شود. دمای مناسب برای گل بنجامین در تابستان حداکثر ۲۵ درجه سانتیگراد و در زمستان حداقل ۱۵ درجه سانتی گراد می باشد. می توان گفت دمای اتاق برای این گیاه کاملا مناسب است. فقط دقت داشته باشید که این گیاه به سرما نیز حساس می باشد.

آبیاری بنجامین

نگهداری گل بنجامین در منزل مستلزم آبیاری به موقع و به شیوه ای صحیح است. برای آبیاری گیاه باید سطح خاک خشک باشد. نیاز است که انگشت خود را تا بند اول وارد خاک کرده از خشک بودن آن مطلع شوید؛ این کار را با استفاده از یک خلال دندان و ابزار های این چنینی نیز میتوان انجام داد. در صورت خشک بودن خاک میتوان آبیاری را شروع کرد. آب مناسب آبیاری باید فاقد املاح باشد بهتر است از آبی استفاده شود که چند ساعت در دمای محیط قرار گرفته آملاح آن ته نشین شده و با محیط هم دما شده است؛ استفاده شود. آبیاری با آب سرد برای گیاه مضر است و همچنین آبیاری بیش از حد گیاه و باتلاقی شدن خاک آن موجب پوسیدگی آن می شود.

برای آبیاری در تابستان حداکثر هفته ای دوبار و در زمستان آبیاری را به هر هفت تا ده روز یک بار کاهش دهید.

اسپری کردن برگ های گیاه

در دو هفته ای اول که گیاه به منزل خود آورده اید نیاز است هر روز برگ های گیاه را اسپری کنید و بعد از دوهفته این کار را به هر دو روز به بار کاهش دهید و این روند را تا یک ماه نیز دنبال کنید. بعد از یک ماه میتوان گیاه را هر هفته ای دو بار با آب اسپری کرد. دقت کنید که مقدار آب اسپری شده بر روی برگ ها نباید زیاد باشد در حدی که مانند شبنم بر روی برگ ها بنشیند کافی است.

تغذیه گیاه

کود دادن گیاه فقط در فصل بهار و تابستان انجام میگیرد. کود دهی در زمستان اصلا مناسب گیاه نیست. مقدار این کود میتواند ۳ گرم در لیتر و در فواصل هر دو تا سه هفته یک بار صورت گیرد.

 خاک مناسب

اگر خاک را ده قسمت در نظر بگیرید برای این گیاه لازم است که ۲ قسمت آن از ماسه ۲ قسمت کود دامی, ۴ قسمت برگ و ۱ قسمت سبوس برنج ۱ قسمت دیگر از خاک باغچه تشکیل شده باشد.

*در صورت نبودن سبوس برنج میتوانید از خاک پیتماس استفاده کنید.

تعویض گلدان نیز از ضروریات این گل است بهتر از هرساله گلدان را عوض کرد.

نحوه تکثیر

برای تکثیر این گیاه به روش قلمه زنی بهتر است در اواخر بهار که شاخه های نورسته کمی سفت تر شده اند اقدام به قلمه زدن کرد. شاخه ای را انتخاب کنید که دارای تعدادی برگ یاشه شاخه را به ارتفاع ۸ تا ۱۰ سانتی متر به صورت اوریب ببرید و در ظرف ماسه فرو برید درصورت تغذیه با هورمون ها ریشه زایی این عمل زودتر صورت میگیرد.

هر روز باید از پایین آبیاری شود تا ریشه دهد. روش دوم  این است که شاخه را زخمی کرده و دور آن را با خزه بپوشانید و خزه ها را همواره مرطوب نگه دارید تا زمانی که ریشه های جدید از محل زخم نمایان شوند حال میتوان شاخه را قطع کرد و در گلدان مناسب گذاشت. در ابتدا قلمه ها با گلدانی به قطر ۶ تا ۸ سانتی متر قار دهی و در صورت نریختن برگ ها و رشد گیاه به گلدانی با دهانه ای به قطر ۱۲ سانتی متر منتقل کنید.

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به گفتگو بپیوندید؟
مشارکت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جدیدترین مطالب