مواد غذایی که از لخته شدن خون جلوگیری می کند

افراد مبتلا به اختلالات خاص برای جلوگیری از لخته شدن خون باید مراقب آن چه می خورند باشند.لخته ها در صورت آسیب دیدگی از ریزش خون (خونریزی) جلوگیری می کنند. این یک بخش اساسی از هموستاز است: متوقف کردن از بین رفتن خون در رگ های خونی آسیب دیده.

مواد غذایی که از لخته شدن خون جلوگیری می کند

در هموستاز ، دیواره رگ خونی آسیب دیده با لخته ای ساخته شده از فیبرین و پلاکت ها پوشانده شده است تا خونریزی متوقف شود و آسیب را ترمیم کند. از طرف دیگر ، هنگامی که برخی از عوامل بر لخته شدن خون تأثیر می گذارند ، ممکن است اختلالات زیر رخ دهد:

آنژین

حمله قلبی

آمبولیسم شریان

سکته های مغزی

آمبولی ریوی

ترومبوز ورید کلیوی

ترومبوز ورید عمقی

ترومبي انسدادي است كه از خون و سلول هاي منعقد شده تشكيل شده و مانع از جريان خون در آن نقطه مي شود. ترومبي ها با درد و ورم بافت هاي مبتلا باعث التهاب مي شوند. این پدیده ترومبوز نامیده می شود.

در صورت وجود هر یک از این شرایط ، پزشک ممکن است داروهای خاصی برای کاهش خطر لخته شدن خون تجویز کند. بسیاری از پزشکان همچنین روزانه آسپیرین تجویز می کنند. علاوه بر این داروها ، گیاهان و غذاهایی نیز وجود دارند که می توانند از لخته شدن خون جلوگیری کنند.

برای کاهش خطر ترومبوز داخلی یا لخته شدن خون ، رژیم غذایی توصیه شده دارای چربیهای اشباع کم و سرشار از فیبر و همچنین میوه و سبزیجات است. به ویژه ، برخی غذاها خاصیت ضد انعقادی دارند.

اسیدهای چرب امگا ۳

طبق گفته دانشکده بهداشت عمومی هاروارد ، اسیدهای چرب امگا ۳ مواد مغذی اساسی هستند که به تنظیم لخته شدن خون کمک می کنند. اکثر مردم بر این باورند که برای دریافت اسیدهای چرب امگا ۳ کافی ، باید رژیم غذایی پر از ماهی مصرف کنند.

در حالی که ماهی در واقع یکی از منبع های اسیدهای چرب امگا ۳ است ، می توانید امگا ۳ را در بسیاری از سبزیجات از جمله جوانه های بروکسل ، کلم ، اسفناج و کاهو نیز پیدا کنید. منابع دیگر امگا ۳ عبارتند از: تخم کتان ، دانه آفتابگردان ، روغن کلزا ، روغن ذرت و سویا.

ویتامین E

مطالعه ای در سال ۲۰۱۱ که در مجله Thrombosis Research منتشر شده است ، تأثیرات ویتامین E را در تشکیل لخته های خون بررسی کرد. آنچه محققان کشف کردند این است که این ویتامین قادر به مهار پلاکت ها ، سلول های مسئول انعقاد خون است ، و بنابراین به عنوان یک ضد انعقاد طبیعی عمل می کند.

مکمل های غذایی ، ویتامین E را می توان در انواع روغن ها و همچنین در اسفناج ، کلم بروکلی ، کیوی ، مانگو و گوجه فرنگی یافت.

به یاد داشته باشید:

غذاهای سرشار از ویتامین K تشکیل لخته را تحریک می کنند. بنابراین ، افراد مستعد ابتلا به ترومبوز باید از مصرف آن ها خودداری کنند. غذاهای سرشار از ویتامین K شامل سبزیجات برگ سبز مانند کلم و اسفناج ، کلم بروکلی و مارچوبه و همچنین برخی از میوه ها مانند هلو و موز است.

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به گفتگو بپیوندید؟
مشارکت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جدیدترین مطالب