دلار ۴۷۰۰ تومان ماند؛ هم آب از آب تکان نخورد؛ هم عادی‌سازی شد / آقای سیف! خیالمان راحت نیست!

موضوعی که اکنون در حال عادی شدن است این است که قیمت دلار روی همین نرخ فعلی یعنی حدود ۴۷۰۰ تومان باقی بماند. این رقم در حالی به تدریج برای همه فعالان بازار عادی می شود که تا یک ماه و اندی قیل، اعتراضات زیادی نسبت به آن وجود داشت و حتی قیمت دلار ۴۰۰۰ تومانی هم قابل باور نبود.

قیمت دلار در بازار امروز نسبت به میانگین هفته گذشته تغییر محسوسی نداشت و در حوالی ۴۶۹۰ تومان معامله شد.

به گزارش «زازل»، دلار آمریکا در هفته گذشته نوسانات زیادی را پشت سرگذاشت در بازار امروز تغییر چندانی نسبت به قیمت آخر هفته پیدا نکرد. یورو هم ۶۰۰۴ تومان و پوند انگلستان ۶۷۹۷ تومان قیمت خورد.

این در حالی است که دلار نرخ دلار هفته پرنوسانی را پشت سر گذاشت و شاید بتوان گفت دلار غیر قابل پیش‌بینی‌ترین دوران خود را در سال جاری تجربه می کند.

دلار در ابتدای هفته گذشته با قیمت ۴۷۰۴ تومان روند خود را شروع کرد، در روز بعد با افزایش قیمت مواجه شد و به ۴۷۴۴ تومان رسید. به یکباره در روز بعد قیمت دلار حدود ۱۰۰ تومان افتاد و به ۴۶۵۰ تومان رسید. در اوسط هفته هم تقریبا بر روی همین نرخ باقی ماند و در آخرین روز هفته یعنی روز پنجشنبه بر روی ۴۶۹۵ تومان ایستاد.

بررسی نرخ دلار در هفته گذشته نشان می‌دهد که همچنان قیمت به تثبیت نرسیده است، نمی توان گفت سمت و سوی دلار در روزهای آینده افزایشی یا کاهشی خواهد بود.

موضوعی که اکنون در حال عادی شدن است این است که قیمت دلار روی همین نرخ فعلی یعنی حدود ۴۷۰۰ تومان باقی بماند. این رقم در حالی به تدریج برای همه فعالان بازار عادی می شود که تا همین هفته گذشته اعتراضات زیادی نسبت به آن وجود داشت.

دلار 4700 تومان ماند؛ آب از آب هم تکان نخورد /

شیوه بالا رفتن قیمت دلار، واکنش مسئولان و در نهایت تعادل آن روی قیمتی که تا یک ماه پیش کسی آن را باور نمی کرد، بسیاری را یاد موضوعاتی مانند افزایش کرایه ها انداخته است؛ اتفاقی که در سال های گذشته بارها تکرار شده؛ ابتدا ارقام به صورت ناگهانی بالا می روند، سپس نهادهای مسئول وارد شده و تاکید می کنند که حق کسی بالا بردن قیمت ها به صورت سرخود و تخطی از قانون را ندارد اما در نهایت، همین نهادها رقم را در حد ناچیز کاهش داده و تثبیت می کنند.

این اتفاق عینا درمورد دلار رخ داده است. در حالی که افزایش قیمت تا رقم ۴۲۰۰ هم برای کسی قابل باور نبود، اواسط دی ماه ناگهان همین قیمت تا ۴۵۰۰ و در بهمن ماه تا مرزهای ۴۸۰۰ تومان پیش رفت و پس از وعده و وعدیدهای مسئولان، به نظر می رسد روی رقمی در همین حدود ثابت خواهد ماند.

گفتنی است ولی‌الله سیف نهم بهمن در پاسخ به پرسشی مبنی بر میزان حباب نرخ ارز با توجه به روند کاهشی که در بازارآغاز شده، گفت: بازار ارز در حال طی کردن شرایط خاص خود است و طبیعی است که بانک مرکزی طبیعتا بر این روند نظارت دارد؛ البته به نظر می‌رسد که یک التهاب در یک تا دو ماه گذشته در این بازار رخ داد که اکنون، در حال تعدیل شدن است.

او افزود: تا حدود زیادی کاهش نرخ ارز در بازار ادامه خواهد یافت، البته این کاهش در حد رقم و اعدادی خواهد بود که بتواند آن را برساند که حبابی در آن وجود نداشته باشد.

مجیدرضا حریری، نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و چین پیشتر در گفت و گو با خبرنگار «انتخاب» گفته بود: مشکل این است که بانک مرکزی و دولت مشکلات و حقایق را به صورت شفاف با مردم در میان نمی‌گذارد تا از مردم کمک بخواهند و مردم نیز عکس العمل های هیجانی انجام ندهند. به گفته او، این عدم ششفافیت باعث می شود «هیجانات بازار غیرقابل کنترل شود.»

همچنین محمدرضا نجفی منش، عضو اتاق بازرگانی هم پیشتر در گفت و گو با «انتخاب» با بیان اینکه قیمت واقعی دلار بین ۴۵۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان است گفته بود: ارز باید به قیمت واقعی خود برسد یعنی نه گران باشد نه ارزان. با این وجود نباید اجازه دهیم در بازار ارز شوک ایجاد شود. این موضوع به نفع همه است. زیرا دلار گران به زیان مردم است و دلار ارزان به زیان تولیدکنندگان