تفاوت طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی

تفاوت طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی

انسان ها حتی از اولین روز های زندگی خود که در غار زندگی می کردند، به دنبال تزیین محلی که زندگی می کردند بوده اند. نقاشی هایی که بر روی دیوار غارها می کشیدند نیز بیانگر همین مسئله است. بنابراین می توان شروع دکوراسیون را مربوط به آغاز زندگی بشریت دانست. دکوراسیون داخلی بر خلاف سال های پیشین، به عنوان یک هنر و یک حرفه شناخته میشود به طوریکه این مبحث به عنوان یک رشته مستقل در دانشگاه ها تدریس میشود. دکوراسیون داخلی شامل هماهنگ کردن اشیا و وسایل برای نمایش دادن هرچه بهتر محیط، رنگ ها و وسایل است. پس هرگاه محیط کار و یا محیط زندگی خود را تغیر دهیم، میتوانیم خود را دکوراتیو بنامیم.

اما در این بین افرادی هستند که “طراحی داخلی” و “دکوراسیون داخلی” را دو مفهوم یکسان می دانند حال آنکه این طور نیست. پس لازم دانستیم در مقاله ای به بررسی تفاوت های این دو مفهوم بپردازیم. در ادامه تمامی تفاوت های ریز و درشت را بررسی می کنیم.

تفاوت طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی چیست؟

دکوراسیون داخلی

در مقاله “مبانی اولیه دکوراسیون داخلی” درمورد اساس دکوراسیون داخلی صحبت کردیم در ادامه میخواهیم شما را با این مفهوم بیشتر اشنا کنیم. اساتید و کسانی که در این زمینه حرفه ای هستند، دکوراسیون داخلی را در حوزه زیبا شناسی دسته بندی می کنند. در این زمینه دکوراتور ها خود را درگیر مسائل بازسازی مکان نمی کنند. در واقع زمانی فعالیت خود را آغاز می کنند که دیگر کار ساخت محل تمام شده باشد و آنها به اصلاح و به روز رسانی شکل فضای داخلی می پردازند. در این هنگام دکوراتور ها وسایل و مواد مصرفی داخلی را انتخاب می کنند و یا به مشتریان خود مشورت و پیشنهاد می دهند.

در دکوراسیون داخلی دو مورد را باید در نظر گرفت:

  1. پوشش های اصلی که شامل سقف، دیوار، پرده ها و یا حتی وسایل تزیینی می شود.
  2. لوازم مصرفی که حول مواردی مانند فرش، پرده، مجسمه ها و دیگر لوازم می چرخد.

درست است که دکوراسیون داخلی، محیط را بازسازی نمی کنداما پوشش های اصلی را مهم ترین رکن دکوراسیون می دانند زیرا اساس کار از آنجا شروع میشود و تمامی وسایل بر اساس آنها انتخاب می شوند. مثلا آنها مجسمه ها با توجه به نوع گچ بری سقف و یا دیوار ها انتخاب می کنند.

طراحی داخلی:

در طراحی داخلی بیشتر فعالیت طراحان نوسازی و ترمیم داخلی فضای ساختمان است. برای این منظور علاوه بر بهبود فضای اتاق ها، کاربری آنها را تغییر می دهند. در یک جمله فعالیت طراحان شامل بازسازی، بهبود، نقاشی، تغییر کاربری و چیدمان وسایل می شود.

از جمله مواردی که دکوراتیو ها در طراحی دکوراسیون در نظر میگیرند بررسی می کنیم:

  1. میزان بزرگی فضا

در اینکه محیط داخلی محدود به نظر برسد یا دلباز، بستگی به کار و نظر دکوراسیون داخلی دارد. اگر المان های یک محیط به درستی انتخاب نشوند و رنگ ها در جای درست خود بکار نروند، فضای داخلی را دلگیر می کند.

  1. نور

نور از آن دسته مواردی است که اگر به درستی تنظیم نشود، تمام زحمات دکوراتور ها را هدر می دهد. نور چه طبیعی باشد چه مصنوعی، باید به درستی تنظیم گردد تا در تمامی ساعت های روز، به یک میزان باشد.

  1. انتخاب سبک مورد نظر

مرحله بعدی به انتخاب سبک مورد نظر می رسد. وسایل و اشیایی که انتخاب میشود باید مطابق با سبک انتخابی باشد. سبک های مختلفی مانند کلاسیک، مدرن، سنتی و اروپایی وجود دارد که باید از این بین تنها یکی را برای یک فضای به خصوص انتخاب کرد. در مقاله “شناخت انواع سبک دکوراسیون داخلی” میتوانید به طور کامل با سبک های متفاوت آشنا شوید. به عنوان مثال برای سبک کلاسیک باید مبلمان بزرگ با رنگ های طلایی و یا قهوه ای در نظر گرفته شود. اما برای سبک های مینیمال به دلیل تعداد محدود وسایل و به کار بردن رنگ های روشن موجب بزرگتر نشان دادن فضا خواهد شد.

  1. ترکیب رنگ ها

انتخاب رنگ ها به طور کامل بستگی به سلیقه مشتری دارد و میتوان گفت هیچگونه محدودیتی هم در انتخاب آنها وجود ندارد. اما باید حتما کاربری اتاق و یا فضا در نظر بگیریم مثلا در یک محیطی که از سبک کلاسیک استفاده می کند، هیچ گاه نمیتوان از رنگ ابی استفاده نمود. یا نمونه دیگر اینکه رنگ هایی که برای آشپزخانه و یا سالن انتظار در نظر گرفته می شود باید آرامش بخش باشد. اما رنگ اتاق خواب به دلیل اینکه محیطی شخصی است میتواند هر ترکیب رنگی داشته باشد.

بهترین شرکت دکوراسیون داخلی