یک سالاد سالم تهیه کنید

به صرف اینکه وعده غذایی شما حاوی سالاد است تضمین کننده این نیست که حتما این سالاد سالم و برای سلامتی شما مفید است.کافی است یک سر به رستوران ها بزنید و ببینید سالادهای تهیه شده توسط آنان حاوی ۱۰۰۰ کالری است و در ساخت آن ۵۰ گرم شکر استفاده شده است.

در ادامه مقاله ۸ مورد را به شما یاداوری میکنیم که با عمل به آن یک سالاد سالم و البته برای سلامتی مفید تهیه کنید.

  • فزودن تخم مرغ به سالادتان
طبق تحقیقی جدید در دانشگاه پوردو چربی موجود در زرده ی تخم مرغ جذب کارتینوئیدها (آنتی اکسیدان هایی که کاهش دهنده عوامل بوجود آورنده بیماری های چشم و سرطان هاست) را تا ۵۰۰٪ زیادتر نسبت به خوردن سبزیجات خالی، افزایش می دهد.
  • مخلوطی از سبزیجات درست کنید
تحقیقی که در مجله ی Agricultural and Food Chemistry به چاپ رسید حاکی از آن بود که آنتی اکسیدان های موجود در کاهوی سبز نسبت به کلم قرمز خنثی سازی رادیکال های آزاد را خیلی آهسته تر آغاز می کنند و کلم قرمز به طور قابل ملاحظه ای اثر آنتی اکسیدانی سریع تری دارد. با مخلوط کردن دو رنگ از سبزیجات میتوانید از خطرات رادیکال های آزاد بکاهید.
  • کلم پیچ را در جای خود حفظ کنید.
استفاده از کلم داخل سالاد ها بسیار مرسوم است.اما این بدان معنا نیست که کلم مواد مغذی بیشتری نسبت به کاهو دارد.
پس از آزمایش بر روی موادمغذی سبزیجات این نتیجه حاصل شد که، کلم پیچ در رتبه ی پایین تری از دیگر سبزیجات مانند، شاهی، کلم چینی، برگ چغندر، اسفناج و حتی کاهو قرار می گیرد، از کلم پیچ برای اینکه طعم آن را دوست دارید استفاده کنید، نه برای اینکه آن نسبت به بقیه ی سبزیجات سالم تر است.
  • سس سالاد را خودتان تهیه کنید و از سس های صنعتی استفاده نکنید

تهیه سس خانگش بر خلاف تصور عموم کاری بسیار آسان است.علاوه بر سالم بود سس ،با این کار میتوانید شکر موجود در سس های صنعتی را حذف نمایید.

  • جای ورق های نازک نان برشته شده را با آجیل عوض کنید.
هر سالادی به کمی تردی نیاز دارد، اما بسته ای از ورق های نازک نان برشته شده، اگرچه کم کالری تر از آجیل ها هستند ، اما اغلب از آرد تصفیه شده ی سفید که حاوی مواد مغذی کم تر و البته فیبر کمتر است، تشکیل شده است.
از سوی دیگر، یک مشت آجیل حاوی چربی و پروتئین های سالم است که به سالادتان قدرت ماندگاری زیادتری می دهد.
  • از پنیر پر چرب استفاده کنید
طبق تحقیقاتی که در مجله تغذیه آمریکایی منتشر شده بود نشان میداد که افرادی که لبنیات پر چرب استفاده میکردند ۲۳% کمتر از افراد یکه لبنیات کم چرب استفاده میکردند دچار دیابت نوع ۲ شده اند.
پنیرهای پرچرب، به ویژه انواع بدبو مانند آبی و گورگونزولا، همچنین پنیرهای بسته بندی طعم دار موجب می شود که کمتر مصرف کنید.
  • استفاده از جوانه های خام ممنوع
علیرغم مغذی بودن این جوانه ها، اما این مواد به عنوان خطر بزرگ ایمنی غذایی مطرح می شوند، طبق اعلان سازمان غذا و داروی امریکا، از سال ۱۹۹۵ هر ساله حداقل یک فراخوان مهم درباره ی جوانه ها وجود داشته است. تردی مزه ی آن ها را با سبزی های دیگر مانند نخودفرنگی جایگزین کنید.
  • انار جایگزینی برای ذغال اخته
زغال اخته و کشمش جز افزودنی های سالاد ها هستند، اما در هر نصف فنجان از آنها آن ها بیش از ۴۰ گرم شکر وجود دارد. به جای آن میوه های تازه مانند تکه های انگور و دانه های انار را برگزینید، هر نصف فنجان از آنها فقط حاوی ۱۲ گرم شکر است