کاربردهای نرم افزار افترافکت چیست؟

نرم افزار افترافکت یکی از نرم افزار های پر کاربرد در زمینه تولید انواع کاربردهای زیر در صنعت سینما است.موارد کاربرد افترافکت عبارتند از :

*جلوه های ویژه

*موشن گرافیک (motion graphics) یا گرافیک متحرک

*کامپوزیت

استفاده میشود و همان طور که از نام آن مشخص است در مرحله ی بعد از تولید فیلم های سینمایی و تلویزیونی است.

برای آشنایی با  نرم افزار افترافکت  به عبارت ساده میتوان گفت در زمینه ترکیب تصاویر همانند ابزار های نقاشی و ترسیمی مورد استفاده نقاشان عمل میکند، با این تفاوت که ابزارها کامپیوتری است.

نرم افزار افتر افکت همانند بوم نقاش خالی و مقداری رنگ است، تصمیم آنکه چه چیزی را میخواهید خلق نمایید با خودتان است.

در حال کلی باید گفت که اگر قوه تخیلتان قوی است و میخواهید آنچه در ذهنتان دارید را در نظر دیگران نمایش دهید ،افترافکت بهترین گزینه است.

after-effects

 جلوه ویژه چیست؟

شامل مواردی است که به صورت عادی نمیتوان آنها را در فیلم انجام داد و نیاز به افراد متخصص در زمینه ی خودش دارد ، یا بهتر بگیم هر عملی که در واقعیت امکان انجامش نیست و در ذهن و تخیل آنها را میسازیم.

جلوه های ویژه دو نوع دارند.جلوه های ویژه میدانی و جلوه های ویژه بصری

جلوه ویژه میدانی شامل مواردی است که به صورت عملی انجام میشود و در گذشته کاربرد داشته است . مثل صحنه انفجار و … ، که امروزه تمامی این موارد از طریق نرم افزار ها انجام میپذیرد و دیگر نیاز به انجام انفجار واقعی در صحنه فیلم ها نیست.

نرم افزار افترافکت

جلوه ویژه بصری دو حالت کلی دارد :

  1. بخواهیم جلوه ویژه توسط بیننده دیده شود.

مثل صحنه هایی از قبیل انفجارهای عظیم ، تصادف ، فوران آتشفشان ، زلزله و … که به منظور هرچه بهتر شدن هیجان این صحنه ها و تاثیر گذاری بیشتر روی بیننده سعی میشود بیشتر از آنچه که باید به نمایش درآید.

کارگردان تلاش میکند تا آنها با شدت هر چه بیشتر نمایش داده شود و بر هیجان کار بیفزاید .میتوانید به این مناظر ،حیوانات و گیاهان عجیب و غریب را بیافزایید.

نرم افزار افترافکت

  1. تمایلی به مشخص بودن جلوه ویژه نداشته باشیم و بخواهیم صحنه فیلم کاملا عادی به نظر برسد

مانند طراحی یک شهر خیالی و فانتزی

به طور کلی برای مواردی استفاده میشود که امکان فیلم برداری آن وجود نداشته باشد و به طور کلی وجود خارجی نداشته باشند یا بخواهند فیلم ها را واقعی تر و جذاب تر کنند، بدون انکه بیننده متوجه کامپیوتری بودن ان شود.

آموزشگاه ساخت تیزر

یکی از این نموده ها ،کشتی تایتانیک است که در یک استخر فیلم برداری شد و کشتی آن تنها یک ماکت بود و حتی بسیاری از مسافران کشتی از جلوه های کامپیوتری بودند.

موشن گرافیک موشن گرافیک چیست؟

موشن گرافیک به معنی گرافیک متحرک میباشد و شامل تیزرهای تبلیغاتی و تیزرهای تلویزیونی ، تیتراژ فیلم ، ویدیوهایی با موضوع اجتماعی و … است.

نرم افزار افترافکت

کامپوزیت (composition) یا ترکیب بندی چیست ؟

بخش پایانی جلوه های ویژه و مهمترین آن است که شامل ترکیب بخش های فیلم (لایه های مختلف جلوه های ویژه ی یک فیلم) و کنار هم قرار دادن آنها و ایجاد اصلاحات مورد نظر از قبیل رنگ ، نور و …. تا به ترکیب دلخواه و مورد نظر خود برسید.

نرم افزار افترافکت

روش کار نرم افزار افترافکت  :

هر پروژه سینمایی یا تلویزیونی شامل فایل های رسانه ای متفاوت از قبیل (عکس ، فیلم ، صدا و …) است و در تایم لاین این نرم افزار به صورت لایه مرتب میشود.

نرم افزار افترافکت

 

با نرم افزار افتر افکت چه کارهایی می توان انجام داد؟

برخلاف تصور برخی افراد از نرم افزار افترافکت برای تدوین استفاده نمیشود و در اصل پس از تدوین است که نرم افزار افترافکت مورد استفاده قرار میگیرد.(دلیل : نرم افزار افترافکت مانند نرم افزارهای مخصوص ویرایش،پخش و چیدمان فایل های ویدیویی نمیتواند عمل کند)

نرم افزار افترافکت

امکان انجام چه کارهایی با افترافکت وجود ندارد ؟

*مدل سازی سه بعدی و انیمیشن

نرم افزار افترافکت نمیتواند مدل سازی یا طراحی سه بعدی و انیمیشن ایجاد کند ، پس بهتر است از نرم افزارهایی از قبیل :

Cinema 4D , 3dMax , Maya استفاده نمایید.

نرم افزار افترافکت

*تدوین ویدئو

کار تدوین با نرم افزار افترافکت  نمیتواند کیفیت و بازدهی قابل قبولی داشته باشد و بهتر است در صورتی که اصرار به استفاده از این نرم افزار دارید با نرم افزار پریمیر پرو (Premiere Pro) ترکیب شود.

آموزشگاه تدوین فیلم

نرم افزار پریمیر

نکته : مهمترین دلیل محبوبیت و مجزا شدن نرم افزار افترافکت نسبت به نرم افزار های ویدیویی وجود مجموعه افکت های  (The Effects Library) از پیش ساخته شده است .

آموزش حرفه ای افترافکت

 انواع افکت های از پیش طراحی شده عبارتند از موارد زیر:

*شبیه سازی شده (Simulation)

کار این نوع افکت ها خلق مواردی مانند باران ، مو و … است و قابلیت سفارشی سازی و تنظیمات خاص خودش را دارد  و در صورت ترکیب با افکت های دیگر قابلیت هایش بالاتر خواهد رفت.

نرم افزار افترافکت

*استایلز (Stylize)

کار این نوع افکت سبک و استایل بخشیدن به لایه های فیلم و ویدیو ها است.

به راحتی میتوانید با  (drag-and-drop)از این افکت های زیبا برای ویدیو خود استفاده نمایید.

نرم افزار افترافکت

*بلر (blurs)

به منظور تار کردن قسمتی از فیلم مورد استفاده قرار میگیرد.

نرم افزار افترافکت

*افکت اصلاح رنگ (Color Correction)

تغییر ظاهر افنواع تصاویر با استفاده از این افکت امکان پذیر است.

نرم افزار افترافکت

*افکت پرسپکتیو (Perspective)

ردیابی سه بعدی دوربین را امکان پذیر میکند.

نرم افزار افترافکت

دلیل محبوبیت  نرم افزار افترافکت  نسبت به نرم افزار های ویدیوی دیگر چیست ؟

  1. قابلیت کار گروهی مشترک در پروژه با نرم افزارهای دیگر از جمله : (Photoshop , Adobe Premiere Pro, Cinema 4D, Maya , nuke, Eyeon Fusion , Adobe Encore, Adobe Illustrator, 3dmax , LightWave) را دارد . (این قابلیت باعث میشود هیچ محدودیتی در تولید ویدیویی که مورد نظر شما است به وجود نیاید.)
  1. وجود پلاگین های متنوع و متفاوت در بازار ، علاوه بر پلاگین هایی که به صورت پیش فرض روی نرم افزار افترافکت  موجود است .

نرم افزار افترافکت

کاربرد نرم افزار افترافکت :

یکی از موارد بسیار پرکابرد  نرم افزار افترافکت ، که بازار کار خوبی نیز دارد ، قرار دادن افکت روی فیلم های عروسی ، تولد و .. است .

بدین منظور میتوانید بر روی کلیپ ها شخصی خود نیز افکت گذاری نمایید .

نرم افزار افترافکت

مطالب مرتبط :

دوره آموزش طراحی سایت

کلاس آموزش asp.net

کلاس آموزش جوملا