منظور از نقدینگی چیست؟

شاید بعضی افراد منظور از پول نقد و نقدینگی را باهم  اشتباه بگیرند. پولی که در حال حاضر برای مبادله در دسترس شما است و می‌توانید برای خرید کالا و خدمات از آن استفاده کنید, پول نقد است.

منظور از نقدینگی چیست؟

اما نقدینگی  به عقیده اقتصاددانان  به مجموع اسکناس های در دست افراد, سپرده‌های جاری و سپرده‌های پس‌انداز بخش خصوصی در دست بانک‌ها می گویند؛ در حقیقت نقدینگی مفهومی عام تر است.

برای مثال 

فرض کنید می‌خواهید خانه خود را در سریع‌ترین زمان ممکن به شخصی بفروشید؛ قیمت منزل شما ۶۰۰ میلیون تومان است، قیمت خانه فرد خریدار ۴۰۰ میلیون تومان است ,۵۰ تومان پول نقد و ماشینی به قیمت ۱۵۰ میلیون تومان دارد.

در این مثال شخص در ظاهر ۶۰۰ میلیون برای این معامله لازم دارد، اما آیا همگی این دارایی‌ها در حال حاضر قابل‌ تبدیل شدن به پول هستند؟ بدون شک فروش منزل و ماشین او نیاز به زمان دارد. از طرف دیگر نمی‌توان دقیقا گفت این دارایی‌ها به قیمت گفته شده به‌فروش می‌رسد یا خیر.

همه این عوامل دست به دست هم می‌دهند و  شما به این فکر می کنید که پرداخت مشتری ممکن است زمان زیادی را بطلبد. اگر شخصی همان لحظه برسد و بگوید که ۶۰۰ میلیون پول نقد در حساب جاری خود در بانک دارد و می‌تواند همین امروز منزل شما را بخرد بدون شک شما با آن فرد وارد معامله می شوید.

پول موجود در بانک‌ها و حساب های مختلف افراد نوعی دارایی محسوب می‌شود. اگر به مثال بالا توجه کرده باشید همه این دارایی‌ها در نهایت برای معامله ها باید به پول تبدیل شوند، اما سرعت آن‌ها باهم متفاوت است؛ به این ترتیب هرچه یک دارایی زودتر به پول تبدیل شود درجه نقدشوندگی آن بالاتر است؛ و می‌توان گفت  پول نقد منجر به افزایش  سرعت معاملات  می‌شود که  بالاترین  درجه نقدشوندگی را دارد.

به طور مثال حساب دسته چک، حساب جاری است. اگر کسی چک روز به شما بدهد و به بانک مراجعه کنید چک شما در همان روز تبدیل به پول نقد می‌شود و می توانید پول نقد از بانک دریافت کنید.

آیا می دانید شبه پول چیست؟

شبه پول هم جزئی از دارایی‌ها محسوب می‌شود که قدرت نقدشوندگی آن نسبت به پول کمتر است؛ به بیانی دیگر هر زمان پولی را در بانک سپرده باشید، اما امکان برداشت از آن به زمان خاصی محدود شده باشد، شبه‌پول است؛ برای مثال وقتی شما ۱۰۰ میلیون پول نقد خود را تحت عنوان سپرده بلندمدت یک‌ساله در بانک ذخیره می‌کنید، پول شما در این مدت یک سال شبه پول می‌شود چون دسترسی به آن زمان بیشتری را می طلبد.

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به گفتگو بپیوندید؟
مشارکت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جدیدترین مطالب