زعفران کیلویی ۶ تا ۱۱ میلیون تومان

علی حسینی در خصوص آخرین وضعیت بازار زعفران گفت: قیمت هر کیلو زعفران با توجه به کیفیت آن رقمی بین ۶ تا ۱۱ میلیون تومان دارد و در مدت اخیر افزایش قیمتی نداشته است.

وی در خصوص قاچاق محصول زعفران با توجه به نوسانات نرخ ارز خاطرنشان کرد: طبیعی است که سخت گیری در زمینه صادرات منجر به قاچاق خواهد شد. به طوریکه پیمان سپاری ارزی و تعهد بازگشت ارز به سامانه نیما از سوی صادرکننده برای بسیاری از صادر کنندگان دشوار است.

عضو شورای ملی زعفران افزود: در هر صورت برخی از کشور‌ها به محصول زعفران ما نیاز دارند و از طرفی ما نیز به برخی دیگر از محصولات احتیاج داریم که در این زمینه با تسهیل صادرات و واردات محصولات مورد نیاز از محل ارز حاصل از صادرات با کاهش سخت گیری‌ها شاهد رشد صادرات محصولات خواهیم بود.

حسینی بیان کرد: در صورتیک که صادرات مدیریت صحیحی شود ،صادرات آن نیز نظم بیشتری گرفته که این امر به نفع کشور است.

وی با اشاره به تعلل در اجرایی شدن طرح شناسنامه دار شدن زعفران گفت: شناسنامه دار شدن زعفران در به حداقل رسیدن سوء استفاده و تخلف نقش مهمی دارد و از طرفی نفع تولیدکننده، مصرف کننده و صادرکننده را در برخواهد داشت، اما هنوز برای این طرح تصمیم جدی گرفته نشده است.

عضو شورای ملی زعفران با بیان اینکه اجرایی شدن این طرح نیاز به زیرساخت‌های پیچیده ندارد عنوان کرد: برای اجرا شدن این طرح برنامه‌های نرم افزاری و سخت افزاری ساده‌ای نیاز است به طوریکه فرمت آن در شورای ملی زعفران تهیه و در ۱۰۰ روستا نیز به صورت پایلوت اجرا و نتیجه آن مورد قبول بوده است.

وی در ادامه افزود:در صورتیکه زعفران شناسنامه دار شود ،میتوان بشکی دقیق سطح زیر کشت، میزان تولید و رقم تولید در آینده را پیش بینی و در این خصوص برنامه ریزی کرد.