تشدید رکود در بازار لوازم خانگی

حبیب الله انصاری در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران با اشاره به گردش مالی سالانه ۸ میلیارد دلار صنعت لوازم خانگی در کشور، اظهارداشت: در حال حاضر شرایط به گونه ای است که نه تنها در کسور لوزام تولدی میگردند، بلکه در مورد قطعات یدکی نیز توانمندی بالایی در تولید قطعات باکیفیت به وجود آمده است که این اتفاقی بزرگ در این حوزه است.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی افزود:در ۶ ماه نخست سال بازار لوازم خانگی دچار کساد شد که همین امر موجب شد تا تولید کنندگان نیز تولید خود را کاهش دهند .اما در ۶ ماه دوم با ازاد سازی نرخ ها بازار رونق گرفته و تولید کنندگان نیز بر تولید خود افزودند.

وی تصریح کرد: از اواسط شهریورماه سال جاری، تولید به روال سابق بازگشته و مصرف‌کنندگان نیز از بلاتکلیفی خارج شده‌اند، به نحوی که می‌توانند کالای ایرانی را خریداری کرده و در دسترس خود داشته باشند؛ ضمن اینکه دو کارخانه بزرگ تولیدکننده برندهای کره‌ای لوازم خانگی نیز، اکنون به تولید در داخل کشور مشغول بوده و عرضه کافی را به بازار صورت می‌دهند.

انصاری چالش اصلی بازار و صنعت لوازم خانگی را رکود کاهش شدید قدرت خرید مردم دانست و گفت: این در حالی است که تولیدکنندگان نیز مجبور به کاهش حاشیه سود خود شده‌اند، این در حالی است که افزایش قیمت لوازم خانگی لزوما به افزایش فروش آنها منتهی نشده و و هنوز هم کارخانه هایی هستند که قیمت فروششان کمتر از قیمت کارخانه است و بصورت اعتباری میفروشند.

وی اظهار داشت: کیفی‌سازی تولید دستور کار جدی صنعت لوازم خانگی در کشور است و فروش‌ها از خدمات پس از فروش و تضمین لازم در کیفیت برخوردار است؛ این در حالی است که بسیاری از کالاهای تولید داخلی، به دلیل کیفیت بالا، با برندهای خارجی از سوی برخی سودجویان عرضه می‌شوند تا به بهانه خارجی بودن اجناس، مبلغ بالاتری را از مردم دریافت نمایند.

همچنین محمد طحان‌پور، رئیس اتحادیه لوازم خانگی نیز در این نشست خبری گفت: کالای ایرانی در بازار با برند خارجی فروخته می‌شود که این نشان از کیفیت بالای این محصولات در داخل دارد؛ این در حالی است که برخی اجناس تولید داخلی، بعضا با ۵ میلیون تومان بالاتر از قیمت داخلی درب کارخانه و نمایندگی می‌فروشند و ترفند فروش آن ها این بوده که برند لوازم خارجی است.

طحان‌پور گفت: ۱۷۰۰ توزیع کننده لوازم خانگی در تهران مشغول به فعالیت هستند که از این تعداد ۴۰۰واحد بدون پروانه هستند.

وی افزود: افرادی که به بهانه توزیع لوازم به بازار وارد میشوند، دفتر و واحد فروششان هم حتی در تهران است و تنها یک موبایل با پیش شماره بانه دارند که کالا رد و بدل می‌کنند؛ در حالیکه کالاهای تولید ایرانی را با برندهای ناشناخته خارجی، با قیمت بالاتر به دست مصرف‌کننده می‌دهند.