وزیر خارجه عربستان در اجلاس امنیتی مونیخ از روابط اقتصادی اروپا با ایران انتقاد کرد و آن را تقویت کننده تروریسم خواند. این سخنان وزیر خارجه عربستان در ادامه رویکرد ضد ایرانی اتحاد مثلث “آمریکا- اسرائیل – عربستان” علیه ایران است. به نظر می‌رسد در فاز تازه اقدامات ضد ایرانی این اتحاد به دنبال تحت فشار قرار دادن اروپا برای کاستن از روابط اقتصادی با ایران است.
افزایش فشار ائتلاف ضد ایران به اروپا
وزیر خارجه عربستان از روابط اقتصادی اروپا با ایران انتقاد کرد
به گزارش فرارو، وزیر امور خارجه عربستان مدعی است که تجارت شرکت‌های اروپایی با ایران باعث تقویت سپاه پاسداران اسلامی می‌شود و ناخواسته به فعالیت‌های نظامی آن در پهنه خاورمیانه دامن می‌زند.
عادل الجبیر روز یکشنبه ۲۹ بهمن این اظهارات را در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌بی‌سی» و در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ بیان کرد و مدعی شد: «به اعتقاد ما بخش زیادی از اقتصاد ایران از سوی سپاه پاسداران و شرکت‌های وابسته به آن اداره می‌شود؛ و معتقدیم که هرگونه معامله با این شرکت‌ها تنها به تقویت سپاه پاسداران انجامیده و موجی می‌شود که آن‌ها در منطقه و جهان دست به شرارت بیشتری بزنند.»
اشاره وزیر خارجه عربستان می‌تواند به میلیارد‌ها دلار قرارداد‌های تجاری شرکت‌های اروپایی با ایران پس برجام است که در حوزه‌های خودروسازی، نفت‌وگاز، فروش هواپیما و سرمایه‌گذاری در دیگر بخش‌های اقتصاد ایران منعقد شده است.
دیدگاه عادل الجبیر در نقد تجارت اروپا با ایران شباهت زیادی با نظرات مقامات آمریکایی دارد.
هربرت مک مستر مشاور امنت ملی آمریکا روز شنبه در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: «سرمایه‌گذاری در ایران شبیه صدور چک برای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.»
مشاور امنیت ملی آمریکا افزود: «وقتی که در ایران سرمایه‌گذاری می‌کنید، شما در سپاه پاسداران سرمایه‌گذاری می‌کنید.»
او همچنین مدعی شد که سپاه پاسداران ابزار “گسترش خشونت” برای ایران است و ایران از مؤسسات وابسته به سپاه مانند ماهان ایر، برای گسترش خشونت استفاده می‌کند. او گفت: «اکنون زمان اقدام علیه ایران است.»
در همین حال بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اسرائیل، در اجلاس امنیتی مونیخ، قطعه‌ای را نشان داده و ادعا کرده که بخشی از پهپاد ایرانی است که اسرائیل هدف قرار داده است. او گفت: اگر لازم باشد اسرائیل مستقیما علیه ایران اقدام خواهد کرد.
افزایش فشار ائتلاف ضد ایران به اروپا
بنیامین نتانیاهو گفت: «اسرائیل اجازه نخواهد داد که رژیم ایران طناب ترور را دور گردن اسرائیل بپیچد. ما با قاطعیت برای دفاع از خود اقدام خواهیم کرد. اگر لازم باشد نه تنها علیه وابسته‌های ایران در منطقه، بلکه علیه خود ایران هم اقدام خواهیم کرد.»
او که از “خطر نفوذ ایران در منطقه” سخن می‌گفت، هنگام بالاگرفتن آن قطعه، وزیر خارجه ایران را صدا کرد و خطاب به او گفت: “آقای ظریف، این را می‌شناسید؟ باید بشناسید. این متعلق به شماست. می‌توانید با خود یک پیام برای ستمگران در تهران ببرید: اراده اسرائیل را امتحان نکنید. “
این اظهار نظر‌ها در حالی مطرح می‌شود که اتحادیه اروپا اصرار دارد که آمریکا به توافق هسته‌ای با ایران پایبند باشد. زیگمار گابریل، وزیر خارجه آلمان روز شنبه در کنفرانس امنیتی مونیخ از آمریکا خواست توافق هسته‌ای با ایران را حفظ کند.
وزیر خارجه آلمان اظهار داشت: «اجازه ندادیم که ایران به یک کشور دارای بمب هسته‌ای تبدیل شود. ما با روسیه بر سر برجام مذاکره کردیم و از شرکای آمریکایی مان می‌خواهیم که این توافق را لغو نکنند.»
دیگر مقامات اروپایی نیز بار‌ها به این موضع تاکید کرده اند، با این حال شواهد نشان می‌دهد مواضع اروپا درباره ایران نسبت به چند ماه پیش سخت‌تر شده است. اروپا بر “مسئله موشکی” و “نفوذ ایرانن در منطقه” حساسیت نشان می‌دهد. حساسیتی که با فشار‌های آمریکا و برخی دولت‌های عربی افزایش یافته است.
زیگمار گابریل در نشست امنیتی مونیخ خواستار همکاری با آمریکا برای تدوین راهبرد‌های جدیدی برای مقابله با “سیاست‌های بی ثبات کننده” ایران در منطقه شد.
ترزا می، نخست وزیر بریتانیا هم روز جمعه گفته بود کشورش در نگرانی از فعالیت‌های ایران در منطقه با آمریکا سهیم است. او که پس از دیدار با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در برلین سخن می‌گفت همچنین تاکید کرده بود که لندن آماده است برای مقابله با ایران اقدامات بیشتری انجام دهد.
نخست وزیر بریتانیا و صدراعظم آلمان در عین حال بر تعهد لندن و برلین به توافق هسته‌ای با ایران و اجرای کامل آن تاکید کردند.
چند روز پیش پس از ساقط شدن جنگنده رژیم صهیونیستی در مرز سوریه بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا اظهار کرد: «لندن از نقش احتمالی ایران در سرنگونی جنگنده اسرائیلی در سوریه نگران است.» در همین راستا آلمان نیز ایران را متهم به نقش داشتن در افزایش تنش در منطقه کرد.
پیشتر نیز امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه اظهار کرد برنامه موشک‌های بالستیک ایران باید تحت نظارت بین المللی قرار گیرد.
رئیس جمهوری فرانسه در گفتگو با خبرنگاران همچنین تاکید کرد که ادعای استفاده از موشک‌های ایرانی در یمن و سوریه باید مورد بررسی قرار گیرد.
امانوئل ماکرون گفت: «من خواهان چرخه جدیدی از مذاکره با طرف‌های مختلف در منطقه و اعضای دائم شورای امنیت هستم، مذاکراتی مانند آنچه برای توافق هسته‌ای انجام دادیم. با این حال این مذاکرات باید با مشارکت کشور‌های منطقه برگزار شود تا بتوانیم ناامنی موجود [در منطقه]را کاهش دهیم و در نهایت ریشه کن کنیم.»
این سخنان ماکرون در حالی مطرح شده که قرار است در ۱۳ اسفند ماه لودیریان وزیر خارجه فرانسه برای مذاکرات با مقامات ایرانی به تهران سفر کند. لودریان گفته است برای آماده کردن مقدمات سفر امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری این کشور به ایران و طرح نگرانی درباره برنامه موشکی تهران و نقش منطقه‌ای آن، به ایران می‌آید.
تحلیلگران معتقدند سفر مقامات فرانسوی به تهران در رویکرد آینده اروپا نسبت به ایران تاثیر مهمی خواهد داشت.
افزایش فشار ائتلاف ضد ایران به اروپا
قرار است به زودی لودریان، وزیرخارجه فرانسه به تهران سفر کند
واکنش ایران به لحن تازه مقامات اروپایی
در مواجه با تغییر لحن مقامات کشور‌های اروپایی ایران همچنان بر مواضع پیشین خود تاکید می‌کند.
وزارت خارجه ایران به سخنان اخیر مکرون واکنش نشان داده است. بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه روز پنج شنبه گفت: «جمهوری اسلامی ایران با نگاهی منطقی و واقع بینانه و با درک شرایط اروپای امروز و بخصوص شرایط فرانسه بعد از ایالات متحده آقای ترامپ انتظار دارد اروپا بتواند در مسیر همگرایی و استقلال و داشتن درک واقع بینانه از تحولات جهانی و این منطقه حساس گام‌های دقیق تری در جهت صلح و امنیت جهانی بر دارد.
او افزود: «توانمندی‌های موشکی ایران درچارچوب دکترین نظامی ایران که مبتنی بر سیاست‌های تدافعی و بازدارندگی است، قرار دارد و آنچه خطر واقعی است، رقابت ایالات متحده و برخی کشور‌های اروپایی در فروش سلاح‌های پیچیده و پیشرفته به برخی کشور‌های خاص منطقه است که اقدامی تحریک کننده به شمار می‌رود و با این انباشت تسلیحات و تقویت و گسترش زرادخانه‌های پر شمار ناامنی و بی ثباتی منطقه‌ای را افزایش می‌دهد.»
سخنگوی وزارت خارجه همچنین به ادعای مقامات المانی درباره نقش ایران در افزایش تنش در منطقه پاسخ داد. قاسمی گفت: «تهران نیازی به افزایش تنش و درگیری در منطقه نمی‌بیند بلکه این رژیم صهیونیستی است که امنیت، ثبات و آرامش در منطقه را با خطری جدی مواجه کرده است و باید سرزنش شود.»
تحلیلگران معتقدند ایران در شرایط سختی قرار گرفته است و با توجه به فشار‌های گسترده برای اروپا برای پیوستن به ائتلاف ضد ایران آمریکا- اسرائیل و عربستان، ایران باید تمام تلاش خود را برای حفظ روابط و گسترش روابط با اروپا بکار ببندد. به گفته تحلیلگران این اروپا بود که پس از روی کار آمدن ترامپ توانست مانع از بین رفتن برجام شود. آن‌ها معتقدند ایران باید حداکثر انعطاف را برای حفظ اروپا در برابر ائتلاف قدرتمند ضد ایرانی داشته باشد و درباره بحث های موشکی و منطقه ای با اروپا وارد مذاکره شود.