اثرات زیان بار طلاق بر کودکان

طلاق بر جنبه های مختلف زندگی کودکان مانند آموزش و در برخی موارد حتی سلامتی نیز تأثیر می گذارد. وقتی والدین از هم جدا شوند ، می تواند دنیای کودک را تخریب کنند. فرایند جدایی باعث وضعیت اندوه بار می شود که همه اعضای خانواده باید با آن کنار بیایند. اگرچه متخصصان می گویند که کودکان موفق به انطباق و پذیرش طلاق خواهند شد ، اما مسلم است که هیچ کس نیست که از طلاق ضرر ندیده باشد.

اثرات زیان بار طلاق بر کودکان

علل طلاق

از شایع ترین دلایل طلاق عبارتند از:

_خیانت

_مشکلات اعتیاد

_خشونت خانگی (جسمی یا عاطفی)

_روزمرگی و کسالت

_ناامیدی از خود یا شریک زندگی خود

دو نوع طلاق وجود دارد:

 با توافق متقابل

این بهترین حالت برای زوج هایی است که فرزند دارند زیرا تأثیر کمتری روی آنها دارد. در این نوع جدایی ،از استدلال های مداوم که می تواند به کودکان آسیب برساند اجتناب می شود ، بنابراین اثرات مضر طلاق را کاهش می دهد.

طلاق بحث برانگیز

در این حالت ، یک همسر شکایتی را مطرح کرده و دلایل خود را برای درخواست طلاق توجیه می کند. همسر دیگر عموماً با تصمیم مخالف است و با آن مخالف می کند ، و باعث ایجاد تضاد می شود. وقتی این اتفاق بیفتد ، تأثیرات منفی طلاق بیشتر است.

تأثیرات مضر طلاق بر کودکان

توانایی کودک برای غلبه بر خسارات ناشی از طلاق متفاوت خواهد بود. این امر تا حد زیادی به نحوه برخورد والدین با جدایی بستگی دارد.

اعتماد به نفس پایین

بسته به سن و توانایی آنها در مواجهه با شرایط جدید ، طلاق می تواند بر عزت نفس کودک تاثیر بگذارد. در حین طلاق ممکن است فرزند شما احساس کند که برای شما اهمیت ندارد یا والدین آن ها در این روند آنها را در نظر نمی گیرند. به طور معمول والدین زمان زیادی را در طلاق می گذرانند و این از توجه آن ها به فرزندانشان فاصله می گیرند.

احساس گناه

اگر ارتباط بین والدین ضعیف باشد ، ممکن است کودک باور داشته باشد که آنها مسئول این جدایی هستند. اگر والدین هر دو به اندازه کافی بالغ نباشند که مسئولیت خود را بپذیرند ، در نتیجه احساس گناه را در فرزندان تقویت می کند.

درگیر کردن فرزندان خود در طلاق ، فقط آن ها را آسیب پذیرتر می کند. آن ها هرگز نباید در موقعیتی قرار بگیرند که مجبور باشند بین والدین خود کسی را انتخاب کنند. این کار فقط باعث آسیب بیشتر عاطفی خواهد شد. آنها بدون توجه به اینکه چه کسی انتخاب می کنند احساس گناه می کنند.

افسردگی

از دست دادن یک سبک زندگی آشنا و خوشبختی که روزگاری در خانه داشتند عموماً عدم اطمینان ایجاد می کند. در این موارد که مدارس را تغییر دهند و دوستان خود را ترک کنند ، افسردگی ظاهر می شود. آن ها همچنین امنیت و اطمینان را که از عشق والدینشان به واسطه فعالیت های خانوادگی به دست آورده اند ، از دست می دهند.

همچنین ممکن است این اتفاق بیفتد که آنها مجبور به زندگی با یکی از والدین شوند. اگر مدت زمان گذراندن با والدین دیگر بسیار اندک باشد ، نگرش آنها می تواند از افسردگی به خصومت برود. دوری از خوشی های گذشته می تواند ناامیدی و افسردگی آنها را افزایش دهد.

ترس از آینده

حرکت از وضعیت شادی خانوادگی به یکی از جدایی می تواند هر کسی را بی ثبات کند. هر چیزی که کودک تصور کند ، آنها را برای از دست دادن پدر و مادر آماده نمی کند. طلاق باعث عدم اطمینان زیادی در مورد آینده می شود. این تجربه می تواند بر روی روابطی که در آینده خواهند داشت، تأثیر بگذارد. به احتمال فراوان ، آنها با یادآوری تجربه طلاق والدینشان ، از ایجاد روابط یا ازدواج می ترسند.

بیماری های روانی

بیماری های روانی از جمله آسیب های زیادی است که در اثر طلاق ایجاد می شود. این ها به دلیل سطح بالای استرس در طی طلاق و نگرانی از شیوه زندگی جدید و ناآشنا آن ها است.

دردی که فرزند شما هنگام طلاق احساس می کند بسیار زیاد است. به همین دلیل بهتر است برای مقابله با عواطف عاطفی طلاق به آنها کمک کنید تا در مواجهه با تغییرات آینده رفتار مناسب داشته باشند.

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به گفتگو بپیوندید؟
مشارکت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جدیدترین مطالب