نکات کلیدی برای نگهداری از گیاه بامبو

یکی از گیاهانی که این روزها در اکثر خانه ها به علت سادگی در نگهداری و زیبایی نگهداری میشود، بامبو است.

نکات کلیدی برای نگهداری از گیاه بامبو

معرفی بامبو (Lucky Bamboo)

نام علمی این گیاه dracaena sanderiana هست که در انگلیسی به آن Ribbon Plant- Lucky Bamboo میگویند و از خانواده Draecenaceae می باشد که بومی کامرون و غرب آفریقا هست، در خیلی جاها به گیاه شانس معروف هست و بر خلاف آنچه تصور میشود به هیچ وجه از خانواده نی ها یا خیزران ها نیست. این گیاه دارای ساقه هایی باریک و بوته های بهم فشرده می باشد که به ارتفاعی بیش از ۵/۱ متر می رسد.

گیاه بامبو از چهار قسمت سطح داخلی (دارای پوشش نرم)، دیافراگم (متصل کننده بخش های ساقه به یکدیگر) میانه و پوشش رویه که بسیار سخت و دیرشکن است میباشد و دیافراگم کاملا فشرده بوده و آب در آن نفوذ نمی کند.

نیازها و شرایط نگهداری بامبو

به صورت خلاصه این گیاه به نور غیرمستقیم، آب بدون املاح، دمای معمول اتاق و رطوبت متوسط نیاز دارد.

نور مناسب

گیاه بامبو به نور غیر مستقیم و فیلتر شده برای رشد نیاز خواهد دارد اگر این گیاه را در مقابل نور مستقیم قرار دهید برگ های آن دچار سوختگی خواهند شد، برای داشتن چنین نوری سعی کنید گیاه را در فاصله ۳ الی ۴ متری پنجره جنوبی که با پرده پوشیده شده است قرار دهید تا نور غیر مستقیم فیلتر شده داشته باشید.

آبیاری

این گیاه را میتوانید به صورت جداگانه در خاک بکارید ولی بهترین روش نگهداری در آب می باشد برای این کار به هیچ وجه نباید کل ساقه را در آب قرار داد شما کافی است که فقط ۳ الی ۵ بند پایین گیاه را در آب قرار دهید.

آب را ابتدا بجوشانید و به مدت ۲۴ ساعت در محیط قرار دهید تا هم دمای با محل نگهداری شود و سپس به گیاه اضافه کنید و یا آب لوله کشی را به مدت ۲۴ ساعت کنار گذاشته تا تمام مواد اضافی آن اعم از کلر از بین بره چون آب لوله کشی دارای کلر و فلوراید هست که برای بامبو مضر می باشد. سعی کنید هر دو هفته یکبار آب گیاه رو تعویض کنید چون در این مدت گیاه تمامی املاح موجود در آب را جذب خواهد کرد و برای رشد به املاح جدید یناز خواهد داشت.

رطوبت مورد نیاز

این گیاه با رطوبت معمول ساختمان میتواند به راحتی رشد کند ولی برای داشتن رشد بهتر میتونید از غبارپاشی روی برگهای اون استفاده کنید و رطوبت زیادتری رو برای گیاه تامین کنید.

دما مناسب

بهترین دما برای نگهداری این گیاه ۱۸ الی ۲۲ درجه سانتی گراد است و توجه داشته باشید که تغییرات دمایی را تحمل نمی کند و عاشق دمای ثابت است، در تابستان و زمستان از قرار دادن بامبو در مقابل باد کولر و نزدیک بخاری و شوفاژ جدا خودداری کنید.

کوددهی و تغذیه

این گیاه هم همانند سایر گیاهان آپارتمانی برای رشد به تغذیه نیاز دارد که میتوانید از کود کامل و قطره های مخصوص که برای این گیاه در بازار وجود دارد به صورت ماهی یکبار استفاده کنید ، به این شکل که کود را در آب حل کرده و به گیاه بدهید.

هرس بامبو

بامبو همشه به شکل عمودی رشد خواهد کرد برای اینکه گیاهی مناسب داشته باشید زمانی که بامبو به بیشترین حد ممکن نگهداری برای شما رسید اقدام به هرس کنید. وقتی که برش ساقه بامبو را انجام میدهید برگ ها و رشد ارتفاعی این گیاه متوقف نخواهد شد و به رشد خود ادامه میدهد. قسمتی که جدا کردید  رو میتوانید به عنوان قلمه برای تکثیر استفاده کنید.

هرس کردن به موقع و درست بامبو باعث رشد و شادابی بهتر گیاه شما خواهد شد و زیبایی آن را برای همیشه حفظ میکند. البته توجه داشته باشید که حتما دو ییچ روی ساقه گیاه باقی بگذارید تا گیاه مجددا به رشد خود ادامه دهد و اگر میخواهید گیاه پس از هرس رشد نکند به محل برش پارافین بزنید تا دیگر گیاه رشد نکند.

نحوه تکثیر بامبو

پس از هرس قلمه های موجود را میتوانید ریشه دار کنید و یا اگر می خواهید قلمه تهیه کنید می توانید ساقه های تازه را به طول ۲۰ سانتی متر یا بیشتر با استفاده از چاقو یا قیچی تیز از قسمت زیر بند برش دهید و از گیاه اصلی جدا کنید و برای اینکه عمل ریشه زایی انجام شود آن را در یک ظرف پر از آب تمیز قرار دهید.

البته این گیاه را میتواند از طریق پاجوش هم تکثیر کرد اگر جوانه هایی از کنار گیاه میرویند را جدا کنید و در آب قرار دهید میتوانید این گیاه را به شکل پاجوش تکثیر کنید.

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به گفتگو بپیوندید؟
مشارکت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جدیدترین مطالب